details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299919
DOI: 10.25656/01:29991; 10.35468/6083-01
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299919
DOI: 10.25656/01:29991; 10.35468/6083-01
Original Title |
Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Einleitende Rahmung |
---|---|
Parallel title | Documentary research on professionalization in the context of teacher education. Introductory framing |
Authors |
Wittek, Doris ![]() ![]() ![]() |
Source | Korte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 9-23. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (767 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Professionalisierung; Forschung; Lehramtsstudiengang; Lehramtsstudent; Lehrerbildung; Dokumentarische Methode; Qualitative Forschung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6083-3; 978-3-7815-2629-7; 9783781560833; 9783781526297 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Einleitung dieses Sammelbandes in die Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium bietet neben einer grundlegenden Verortung des Gegenstandsfeldes eine Darstellung des übergeordneten Erkenntnisinteresses sowie eine systematisierte Vorstellung der einzelnen Beiträge. Dabei konturiert sich die mit der Dokumentarischen Methode operierende Forschung als spezifische Form der qualitativ-rekonstruktiven Erforschung der Prozesshaftigkeit professioneller Praxis in u.a. interaktiver und biografischer Hinsicht. Zudem gerät in den Blick, inwiefern die gegenstandsbezogene Erkenntnisgenerierung und die Methode sowie deren Methodologie sich relational in ihrer Entwicklung beeinflussen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The introduction of the present volume on Documentary Research on professionalization in relation to teacher education provides, in addition to a fundamental contextualization of the subject field, an exposition of the overarching research interest as well as a systematic presentation of the individual contributions. In doing so, research operating with the Documentary Method emerges as a specific form of qualitative-reconstructive exploration of the procedural nature of professional practice, including interactive and biographical aspects, among others. Furthermore, it examines to what extent subject-related knowledge generation and the method, as well as their methodology, mutually influence each other in their development. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 29.05.2024 |
Citation | Wittek, Doris; Korte, Jörg: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Einleitende Rahmung - In: Korte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 9-23. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299919 - DOI: 10.25656/01:29991; 10.35468/6083-01 |