search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Einleitende Rahmung
Parallel titleDocumentary research on professionalization in the context of teacher education. Introductory framing
Authors
SourceKorte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 9-23. - (Dokumentarische Schulforschung)
Document  (767 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6083-3; 978-3-7815-2629-7; 9783781560833; 9783781526297
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Einleitung dieses Sammelbandes in die Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium bietet neben einer grundlegenden Verortung des Gegenstandsfeldes eine Darstellung des übergeordneten Erkenntnisinteresses sowie eine systematisierte Vorstellung der einzelnen Beiträge. Dabei konturiert sich die mit der Dokumentarischen Methode operierende Forschung als spezifische Form der qualitativ-rekonstruktiven Erforschung der Prozesshaftigkeit professioneller Praxis in u.a. interaktiver und biografischer Hinsicht. Zudem gerät in den Blick, inwiefern die gegenstandsbezogene Erkenntnisgenerierung und die Methode sowie deren Methodologie sich relational in ihrer Entwicklung beeinflussen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The introduction of the present volume on Documentary Research on professionalization in relation to teacher education provides, in addition to a fundamental contextualization of the subject field, an exposition of the overarching research interest as well as a systematic presentation of the individual contributions. In doing so, research operating with the Documentary Method emerges as a specific form of qualitative-reconstructive exploration of the procedural nature of professional practice, including interactive and biographical aspects, among others. Furthermore, it examines to what extent subject-related knowledge generation and the method, as well as their methodology, mutually influence each other in their development. (DIPF/Orig.)
is part of:Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication29.05.2024
CitationWittek, Doris; Korte, Jörg: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Einleitende Rahmung - In: Korte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 9-23. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299919 - DOI: 10.25656/01:29991; 10.35468/6083-01
export files

share content at social platforms