details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299999
DOI: 10.25656/01:29999; 10.35468/6083-09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299999
DOI: 10.25656/01:29999; 10.35468/6083-09
Original Title |
Fachliche Habitus von Lehramtsstudierenden und ihre Relevanz für Professionalisierungsprozesse |
---|---|
Parallel title | Professional habits of teacher training students and their relevance for professionalization processes |
Author | Meister, Nina |
Source | Korte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 219-234. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (168 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Professionalisierung; Forschung; Lehramtsstudiengang; Lehramtsstudent; Habitus; Fachkultur; Lehrerbildung; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6083-3; 978-3-7815-2629-7; 9783781560833; 9783781526297 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Frage nach den Fachhabitus von Lehramtsstudierenden nähert sich dieser Beitrag in praxeologisch-wissenssoziologischer Perspektive. Den Rahmen bilden theoretische und methodologische Überlegungen zum Konzept des (Fach) Habitus sowie ein Überblick zum Forschungsstand. Anhand von Auszügen aus Gruppendiskussionen mit Theologie-, Mathematik- und Sportstudierenden werden Spannungsverhältnisse zwischen universitär-fachlichen Normen und den Habitus der Studierenden dokumentarisch rekonstruiert. Die Rekonstruktionen verweisen auf heterogene fachkulturelle Normen, auf die Bedeutung der antizipierten Berufspraxis sowie auf den großen Einfluss der Primärsozialisation. Der Beitrag rückt die bisher wenig beachtete enge Verknüpfung von Fachkultur- und Professionalisierungsforschung in den Fokus und stellt die These auf, dass universitäre Professionalisierungsprozesse von Lehramtsstudierenden nicht ohne ‚das Fach‘ zu denken sind und die Entwicklung eines Fachhabitus umfassen müssen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article approaches the question of the subject habitus of student teachers from a praxeological-sociological perspective. The theoretical and methodological considerations on the concept of (subject) habitus as well as an overview of the state of research form the framework. On the basis of excerpts from group discussions with theology, mathematics and sports students, tensions between university subject norms and the students‘ habitus are reconstructed with the documentary method. The reconstructions point to heterogeneous subject-cultural norms, to the importance of anticipated professional practice and to the great influence of primary socialisation. The article focuses on the connection between subject culture and professionalisation research, which has received little attention so far, and puts forward the thesis that university professionalisation processes of student teachers cannot be thought of without ‚the subject’ and must include the development of a subject habitus. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 29.05.2024 |
Citation | Meister, Nina: Fachliche Habitus von Lehramtsstudierenden und ihre Relevanz für Professionalisierungsprozesse - In: Korte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 219-234. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299999 - DOI: 10.25656/01:29999; 10.35468/6083-09 |