details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300024
DOI: 10.25656/01:30002; 10.35468/6083-12
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300024
DOI: 10.25656/01:30002; 10.35468/6083-12
Original Title |
Körpersensible Pädagogik im Blick. Dokumentarische Analysen von Fallarbeiten Studierender zu Körperlichkeit im Unterricht |
---|---|
Parallel title | Body-sensitive pedagogy in view. Documentary analyzes of student casework on physicality in the classroom |
Authors |
Gabriel, Sabine ![]() ![]() ![]() |
Source | Korte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 270-289. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (1.069 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Professionalisierung; Lehramtsstudiengang; Lehramtsstudent; Körper <Biol>; Soziale Differenzierung; Körperlichkeit; Fallbeispiel; Inklusion; Unterricht; Behinderung; Vielfalt; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6083-3; 978-3-7815-2629-7; 9783781560833; 9783781526297 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Vor dem Hintergrund einer relativen Körpervergessenheit in der Schul- und Bildungsforschung bei gleichzeitiger hoher Bedeutung des Körperlichen für Unterrichts-, Bildungs- und Ungleichheitsprozesse widmet sich der Beitrag der Erforschung körperbezogener Differenzsetzungen. Dazu analysieren wir die Art und Weise der Thematisierungen von Körperlichkeit und sozialer Differenz sowie ihre Wechselwirkung im Rahmen von Fallarbeiten von Studierenden im Seminarkontext. Der für die kasuistische Arbeit herangezogene Fall zeigt Unterrichtsgeschehen im inklusionsorientierten Kontext. Durch die Analysen mit der Dokumentarischen Methode ließen sich unterschiedliche Modi der Erzeugung von Körperlichkeit und sozialer Differenzierung herausarbeiten. Die Erkenntnisse diskutieren wir auch vor dem Hintergrund der Frage, inwiefern kasuistisches Arbeiten ein geeignetes didaktisches Mittel für Professionalisierungsprozesse innerhalb der Lehrer:innenbildung darstellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Against the backdrop of a relative forgetfulness of the body in school and educational research and the simultaneous high importance of the body for teaching, educational and inequality processes, this article is concerned with researching body-related social difference. To this end, we analyze the ways in which body(lity) and social difference are thematized and how they interact in the context of students‘ case work in the seminar context. The case used for casuistic work shows classroom activities in an inclusion-oriented context. Through the analyses with the documentary method, different modes of producing body(lity) and social differentiation could be worked out. We discuss the findings against the background of the question of the extent to which casuistic work is a suitable didactic tool for professionalizationprocesses within teacher education. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 29.05.2024 |
Citation | Gabriel, Sabine; Kinne, Tanja: Körpersensible Pädagogik im Blick. Dokumentarische Analysen von Fallarbeiten Studierender zu Körperlichkeit im Unterricht - In: Korte, Jörg [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]; Schröder, Jana [Hrsg.]: Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 270-289. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300024 - DOI: 10.25656/01:30002; 10.35468/6083-12 |