details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300444
DOI: 10.25656/01:30044; 10.35468/6103-10
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300444
DOI: 10.25656/01:30044; 10.35468/6103-10
Original Title |
Beraterische Aufgaben und Tätigkeiten von sonderpädagogischen Lehrkräften im Förderschwerpunkt ESE |
---|---|
Parallel title | Counseling-related tasks in the context of social and emotional disorders |
Authors |
Schreier, Pascal ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 6 (2024) 6, S. 150-161 ![]() |
Document | full text (817 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Affektive Entwicklung; Soziale Entwicklung; Förderschwerpunkt; Sonderpädagogik; Lehrer; Beratung; Professionalisierung; Verhaltensauffälligkeit; Forschungsprojekt |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-6103-8; 978-3-7815-2648-8; 9783781561038; 9783781526488 |
ISSN | 2629-0170; 2941-1998; 26290170; 29411998 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Beratung gilt als Standardaufgabe sonderpädagogischer Lehrkräfte, wobei die Komplexität der Aufgabe und die einhergehende Notwendigkeit der Professionalisierung häufig unterschätzt werden. Der Beitrag stellt die vielfältigen Aufgaben der Beratungstätigkeit im Förderschwerpunkt esE in ihrer Gesamtheit dar und gibt einen ersten Einblick in ein aktuelles Forschungsprojekt der Sonderpädagogischen Forschungsstelle zu Beratung in der Erziehungshilfe (SFBE) der Universität Würzburg, das auf der Basis dieser Vorüberlegungen die genaue Erfassung, Typisierung und Beschreibung dieser Aufgaben zum Ziel hat. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | On the one hand, Counseling is a key task of special education teachers (Melzer & Hillenbrand, 2015). On the other hand, its complexity combined with the need of professionalization in this field is mostly underestimated (Grewe, 2008). First, this article provides the variety of counseling-related tasks in the context of social and emotional disorders. Second, the paper provides a first insight into a current research project by the Special Educational Research Centre for Consultation Relating to Educational Assistance (SFBE) at Wuerzburg university, which aims on the documentation, typing and description of said tasks. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 06.06.2024 |
Citation | Schreier, Pascal; Rühl, Janna; Blatz, Stephanie; Stein, Roland: Beraterische Aufgaben und Tätigkeiten von sonderpädagogischen Lehrkräften im Förderschwerpunkt ESE - In: Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 6 (2024) 6, S. 150-161 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300444 - DOI: 10.25656/01:30044; 10.35468/6103-10 |