details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-301685
DOI: 10.25656/01:30168; 10.21248/qfi.122
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-301685
DOI: 10.25656/01:30168; 10.21248/qfi.122
Original Title |
Teilhabe an digital-inklusiven Bildungsprozessen. Das Universal Design for Learning diklusiv als methodisch-didaktischer Unterrichtsrahmen |
---|---|
Parallel title | Participation in digital educational processes in inclusive classrooms. The Universal Design for Learning diclusiv as a methodical and didactical teaching framework |
Authors |
Böttinger, Traugott ![]() ![]() ![]() |
Source | QfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 2 ![]() |
Document | full text (2.459 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lernen; Inklusion; Digitalisierung; Digitale Medien; Medieneinsatz; Heterogenität; Didaktik; Partizipation; Bildungsprozess; Unterricht; Risiko; Chance; Lehrerbildung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2699-2477; 26992477 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Bildungsbenachteiligungen werden nicht zwingend durch digitale Medien selbst verursacht, können durch diese aber intensiviert werden (Niesyto, 2007). Andererseits bieten digitale Medien vielfältige Potenziale, Exklusionsrisiken im Unterricht zu verringern (Bosse, Schluchter & Zorn, 2019) und Lern-Zugänge zu eröffnen. Der Artikel beschäftigt sich vor diesem Hintergrund mit der Frage nach Teilhabe an digitalen Bildungsprozessen in inklusiven Unterrichtssettings. Zunächst werden Chancen und Risiken des Einsatzes digitaler Medien im Unterricht beleuchtet und vor dem Hintergrund des Konstrukts der Diklusion betrachtet. Anschließend wird mit dem Universal Design for Learning diklusiv ein Rahmenkonstrukt zur methodisch-didaktischen Planung von Unterricht sowie eine damit zusammenhängende universitäre Ausbildungsmaßnahme zu diklusivem Unterricht vorgestellt. Abschließend erfolgt eine kritische Einordnung und Diskussion für die Lehrer:innenbildung. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Educational disadvantages are not necessarily caused by digital media themselves, but digital media can intensify these disadvantages (Niesyto, 2007). On the other hand, digital media offers a variety of potentials to reduce risks of exclusion in the classroom (Bosse, Schluchter & Zorn, 2019) and to open up access to learning. Against this background, this article addresses the question of participation in digital educational processes in inclusive classroom settings. First, the opportunities and risks of using digital media in the classroom are highlighted and considered against the backdrop of the construct of diclusion. Then, the Universal Design for Learning diclusive, a framework for the methodological-didactical planning of lessons as well as a related university training measure on diclusive lessons, is presented. Finally, a critical classification and discussion for teacher education follows. (DIPF/Orig.) |
publisher's URL | https://doi.org/10.21248/qfi.122 |
other articles of this journal | QfI - Qualifizierung für Inklusion Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.07.2024 |
Citation | Böttinger, Traugott; Schulz, Lea: Teilhabe an digital-inklusiven Bildungsprozessen. Das Universal Design for Learning diklusiv als methodisch-didaktischer Unterrichtsrahmen - In: QfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 2 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-301685 - DOI: 10.25656/01:30168; 10.21248/qfi.122 |