details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305101
DOI: 10.25656/01:30510; 10.31244/jero.2023.01.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305101
DOI: 10.25656/01:30510; 10.31244/jero.2023.01.03
Original Title |
Development and validation of a video-based test instrument to measure noticing with regard to providing individual learning support in inclusive physical education |
---|---|
Parallel title | Entwicklung und Validierung eines videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf individuelle Förderung im inklusiven Sportunterricht |
Authors |
Langer, Wiebke ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Journal for educational research online 15 (2023) 1, S. 51-73 ![]() |
Document | full text (500 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Test; Entwicklung; Validität; Messinstrument; Videoaufzeichnung; Sportunterricht; Lehrerbildung; Kompetenzmessung; Inklusion; Wahrnehmung; Aufmerksamkeit; Selektive Aufmerksamkeit; Deutung; Vignette <Methode> |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1866-6671; 0012-0731; 18666671; 00120731 |
Language | English |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | Noticing is considered to be of crucial importance for professional action of physical education (PE) teachers especially in inclusive PE. In order to ensure an appropriate consideration of individual learning conditions and processes in the planning and implementation of lessons, teachers must selectively focus their attention on events in a complex and interactive situation in PE that are relevant for the individual learning support of the students and interpret them on a theoretical basis. Noticing, which includes selective attention and knowledge-based reasoning, is regarded as a central prerequisite for enabling the (PE) teacher to provide all students individual learning support in PE. It has not yet been investigated how well physical education teacher education (PETE) programs succeed in promoting the competence facet of noticing in the area of individual learning support in inclusive PE. This is also due to the fact that there are not yet any instruments for the valid psychometric measurement of the construct. In the context of this paper, the development and validation of a standardized, video vignette-based test instrument for the measurement of noticing of prospective PE teachers with regard to providing individual learning support is presented. The validation focuses on the content of the test and the internal structure of the instrument as well as on correlations with conceptually related constructs. The findings to date indicate that the test instrument ViProQiS_IF was able to provide a standardized measurement of noticing with regard to providing individual learning support in inclusive PE. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Noticing besitzt eine hohe Bedeutung für das professionelle Handeln von Sportlehrkräften, insbesondere für den inklusiven Sportunterricht. Um eine angemessene Berücksichtigung individueller Lernvoraussetzungen und -prozesse bei der Planung und Durchführung von Unterricht zu gewährleisten, müssen die Sportlehrkräfte ihre Aufmerksamkeit gezielt auf die für die individuelle Förderung der Schüler:innen relevanten Ereignisse im zum Teil unübersichtlichen interaktiven Geschehen in der Sporthalle richten und diese auf theoretischer Grundlage interpretieren. Noticing, welches die selektive Aufmerksamkeitslenkung und das theoriegeleitete Deuten umfasst, bildet somit eine wichtige Voraussetzung, um allen Schüler:innen eine individuelle Förderung im inklusiven Sportunterricht zu ermöglichen. Die Fähigkeiten angehender Sportlehrkräfte im Bereich Noticing insbesondere in inklusiven Settings sind bislang kaum untersucht worden. Diese Forschungslücke kann u. a. auf fehlende Forschungsinstrumente zur standardisierten Erfassung dieses Konstrukts zurückgeführt werden. Im Rahmen des Beitrags wird daher die Entwicklung und Validierung eines standardisierten, Videovignettenbasierten Testinstruments zur Messung des Noticing von angehenden Sportlehrkräften im Hinblick auf individuelle Förderung im inklusiven Sportunterricht vorgestellt. Im Fokus der Validierung stehen der Testinhalt, die interne Struktur des Instruments sowie Zusammenhänge mit verwandten inhaltlichen Konstrukten. Die Ergebnisse aus drei aufeinander aufbauenden Validierungsstudien geben Hinweise auf die Reliabilität und Validität der Testwertinterpretation des Instruments ViProQiS_IF im Sinne des Noticing im Hinblick auf individuelle Förderung im inklusiven Sportunterricht. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Journal for educational research online Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 18.07.2024 |
Citation | Langer, Wiebke; Bruns, Julia; Erhorn, Jan: Development and validation of a video-based test instrument to measure noticing with regard to providing individual learning support in inclusive physical education - In: Journal for educational research online 15 (2023) 1, S. 51-73 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305101 - DOI: 10.25656/01:30510; 10.31244/jero.2023.01.03 |