details
| Original Title |
Gesamtschule - kein Thema in der Lehrerbildung. Über die Vernachlässigung eines Innovationspotentials |
|---|---|
| Parallel title | "Gesamtschule" (comprehensive school) - no topic in teacher-education? On the neglection of an innovative potential |
| Author |
Köpke, Andreas |
| Source | Die Deutsche Schule 89 (1997) 1, S. 106-115 |
| Document | full text (531 KB) |
| License of the document | In copyright |
| Keywords (German) | Hochschule; Hochschullehre; Zweiphasenausbildung; Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Referendariat; Professionalisierung; Gesamtschule; Praxis; Schulreform; Reform; Deutschland |
| sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
| Document type | Article (journal) |
| ISSN | 0012-0731; 00120731 |
| Language | German |
| Year of creation | 1997 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (German): | In beiden Phasen der Lehrerbildung spielt die Gesamtschule kaum (noch) eine Rolle: weder als Thema der Lehrveranstaltungen, noch als Ort der Praktika und der Ausbildung. Die Hochschulen scheinen sich als Partner der (strukturellen) Schulreform verabschiedet zu haben. Dem könnte mit Maßnahmen abgeholfen werden, die sicherstellen, daß die Gesamtschule wieder zu einem zentralen Gegenstand der Professionalisierung wird. (DIPF/Orig.) |
| Abstract (English): | In both phases of teacher-training the "Gesamtschule" has lost weight of influence: it is not important, neither as a theme of seminars or lectures nor as a place of practical studies. The universities seem to have taken their leave from any structural school reform. This might be changed by measures ensuring that the "Gesamtschule" will become again a central object of professionalisation. (DIPF/Orig.) |
| other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 1997 |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Date of publication | 18.12.2025 |
| Citation | Köpke, Andreas: Gesamtschule - kein Thema in der Lehrerbildung. Über die Vernachlässigung eines Innovationspotentials - In: Die Deutsche Schule 89 (1997) 1, S. 106-115 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-309986 - DOI: 10.25656/01:30998 |