details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-314412
DOI: 10.25656/01:31441; 10.3224/hibifo.v11i3.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-314412
DOI: 10.25656/01:31441; 10.3224/hibifo.v11i3.03
Original Title |
Forschen mit Videovignetten zur Erfassung digitaler Unterrichtskompetenzen im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft |
---|---|
Parallel title | Research with video vignettes to measure digital teaching competencies in the vocational field of nutrition and home economics |
Authors |
Miesera, Susanne ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Haushalt in Bildung & Forschung 11 (2022) 3, S. 34-49 ![]() |
Document | full text (265 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Berufsbildung; Forschung; Vignette <Methode>; Video; Kompetenzmessung; Unterricht; Lehrerbildung; Ernährung und Hauswirtschaft; Lehrer; Digitalisierung; Medienkompetenz |
sub-discipline | Vocational Education and Training Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2193-8806; 2196-1662; 21938806; 21961662 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die digitale Transformation der Berufswelt und die sich wandelnden Kompetenzanforderungen an Auszubildende erfordern zusätzliche Unterrichtskompetenzen von Lehrkräften. Der Beforschung von Hochschulangeboten in der Lehrkräftebildung und -fortbildung hochschuldidaktischer Vermittlungsformate widmet sich dieser Beitrag. Es wird ein Konzept der Erfassung digitaler Unterrichtskompetenzen mit Videovignetten vorgestellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The digital transformation of the vocational world and the changing competency requirements for apprentices demand additional teaching competencies from teachers. This article contributes to the research of university programs in teacher education. Measuring digital teaching competencies with video vignettes are part of the research design. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Haushalt in Bildung & Forschung Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.09.2024 |
Citation | Miesera, Susanne; Heinze, Lena; Nerdel, Claudia: Forschen mit Videovignetten zur Erfassung digitaler Unterrichtskompetenzen im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft - In: Haushalt in Bildung & Forschung 11 (2022) 3, S. 34-49 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-314412 - DOI: 10.25656/01:31441; 10.3224/hibifo.v11i3.03 |