details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317864
DOI: 10.25656/01:31786; 10.35468/jfad-12-2024-06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317864
DOI: 10.25656/01:31786; 10.35468/jfad-12-2024-06
Original Title |
Essalltag und Ernährungsweisen von Studierenden zwischen Online- und Präsenzlehre und die Bedeutung für Lernprozesse im Studium |
---|---|
Parallel title | Everyday eating habits and diets of students between online and face-to-face teaching and their importance for learning processes during studies |
Authors |
Schäfer, Sarah-Lena;
Häußler, Angela ![]() |
Source | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 134-154 ![]() |
Document | full text (667 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Körperlichkeit; Essverhalten; Ernährungsverhalten; Ernährung; Student; Präsenzstudium; Virtuelle Hochschule; Lernprozess; Hochschule; Hochschuldidaktik; Interview |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-6120-5; 978-3-7815-2664-8; 9783781561205; 9783781526648 |
ISSN | 2943-9078; 2943-906X; 29439078; 2943906X |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ernährung als körperbezogenes Phänomen hat Einfluss auf Gesundheit und Wohlbefinden von Studierenden und damit auf Lernprozesse. Die Ernährungsversorgung wird in den privaten Haushalt verortet und spielt in der Hochschuldidaktik kaum eine Rolle. Fraglich ist, wie Studierende ihre Ernährung gestalten und welchen Einfluss die diversen Lehrformate haben. Mit 27 Studierenden wurden qualitative Interviews geführt. Online- und Präsenz-Lehre haben einen Einfluss auf die Ernährung von Studierenden, häufig abhängig davon welche Ressourcen ihnen zur Verfügung stehen. Gerade Studierende, die wenig Unterstützung in ihrem häuslichen Umfeld haben, brauchen eine gesundheitsförderliche Verpflegung durch die Mensa. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Nutrition as a body-related phenomenon influences the health and well-being of students and thereby impacts learning processes. Nutritional provision is situated in the private household and plays a minimal role in higher education didactics. It is questionable how students structure their diet and what influence various teaching formats have. Qualitative interviews were conducted with 27 students. Both online and in-person teaching have an impact on student nutrition, often depending on what resources are available. Particularly, students with limited support in their home environment need health-promoting meals provided by the cafeteria. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 17.10.2024 |
Citation | Schäfer, Sarah-Lena; Häußler, Angela: Essalltag und Ernährungsweisen von Studierenden zwischen Online- und Präsenzlehre und die Bedeutung für Lernprozesse im Studium - In: Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 134-154 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317864 - DOI: 10.25656/01:31786; 10.35468/jfad-12-2024-06 |