details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320584
DOI: 10.25656/01:32058; 10.35468/6127-07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320584
DOI: 10.25656/01:32058; 10.35468/6127-07
Title |
Reflexionsschwelle Sprache. Potenziale Forschenden Lernens für angehende Deutschlehrkräfte |
---|---|
Authors |
Stövesand, Björn ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schöning, Anke [Hrsg.]; Schwier, Volker [Hrsg.]; Klewin, Gabriele [Hrsg.]; Ukley, Nils [Hrsg.]: Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 101-112 |
Document | full text (169 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lehrerbildung; Professionalisierung; Praxissemester; Schulpraxis; Erfahrung; Sprache; Forschendes Lernen; Deutschunterricht; Lehrerausbildung; Sprachunterricht; Reflexion <Phil>; Lehramtsstudent; Linguistik |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6127-4; 978-3-7815-2671-6; 9783781561274; 9783781526716 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag beschäftigt sich mit dem Einfluss von Erfahrungstheorien und Annahmen über Unterricht auf die Professionalisierung angehender Lehrkräfte im Bereich des Deutsch- und Sprachunterrichts. Das Praxissemester wird in diesem Kontext als eine Gelegenheit für Forschendes Lernen betrachtet, bei dem linguistisches Fachwissen und disziplinspezifische Instrumente zur Reflexion über Sprache genutzt werden. Eine rekonstruktiv-verstehende Herangehensweise kann eine besondere Bedeutung für die Professionalisierung haben, wenn es darum geht, Zugänge zum Forschenden Lernen für angehende Deutschlehrkräfte zu finden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | It is an ongoing challenge in teacher education to conceptualize a fruitful synthesis of scientific work and opportunities of active teaching. Students regularly argue for more of the latter and less of the former, which results in an increasing amount of hands-on experience in the academic curriculum. Framed by concepts of research-oriented learning, future teachers should not only gather experiences in teaching but learn how to change perspectives about the learning objects they teach. This involves the ability to establish an intellectual distance to one’s own theories and interpretations of teaching situations and learning topics. Using the example of native-tongue German lessons, we argue that perspectives on language are especially informed by subjective everyday theories that prevent appropriate didactic actions in concrete teaching situations. This paper argues for the high potentials of linguistic resources in student classrooms for science-based descriptions of language as a tool to develop a scientific attitude towards language teaching. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 22.11.2024 |
Citation | Stövesand, Björn; Kern, Friederike: Reflexionsschwelle Sprache. Potenziale Forschenden Lernens für angehende Deutschlehrkräfte - In: Schöning, Anke [Hrsg.]; Schwier, Volker [Hrsg.]; Klewin, Gabriele [Hrsg.]; Ukley, Nils [Hrsg.]: Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 101-112 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320584 - DOI: 10.25656/01:32058; 10.35468/6127-07 |