search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
"Wegen dir kriegen wir keine Murmeln!". Reflexionsanlässe in Studienberichten des Praxissemesters
Authors
SourceSchöning, Anke [Hrsg.]; Schwier, Volker [Hrsg.]; Klewin, Gabriele [Hrsg.]; Ukley, Nils [Hrsg.]: Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 126-141
Document  (191 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6127-4; 978-3-7815-2671-6; 9783781561274; 9783781526716
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Selbst gewählte Anlässe als Ausgangspunkt für Reflexionsprozesse Praxissemesterstudierender analysieren die Autor*innen in ihrem Beitrag. Hierfür berichten sie von Ergebnissen einer Studie zu Studienprojektberichten als Produkte Forschenden Lernens, die eine hohe Heterogenität hinsichtlich der gewählten Anlässe und Methoden aufzeigt. Sie sehen dabei jedoch durchgehend Reflexionsanzeichen und damit verbundene Potenziale im Hinblick auf Professionalisierungseffekte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The initiation of a reflective capacity is a central aim of research-based learning. Whether this goal is achieved under the conditions of initiated and graded reflection has not yet been the subject of much research. Existing research shows that the chosen occasion as a starting point for reflection processes already has potential in terms of professionalisation effects. It can be assumed that there is evidence of reflection in the study reports, as they document the process and results of research-based learning. The results of the content analysis of the study reports in Educational Science from the Corona cohorts show a variety of occasions that reflect the students’ freedom of choice of topic and question and suggest a subjective meaning. At the same time, it can be seen that students predominantly reflect on experiences that relate to the practice of others (foreign practice), i.e. that do not relate to their own practice. (DIPF/Orig.)
is part of:Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication22.11.2024
CitationHoller-Nowitzki, Birgit; Klewin, Gabriele; Koch, Barbara: "Wegen dir kriegen wir keine Murmeln!". Reflexionsanlässe in Studienberichten des Praxissemesters - In: Schöning, Anke [Hrsg.]; Schwier, Volker [Hrsg.]; Klewin, Gabriele [Hrsg.]; Ukley, Nils [Hrsg.]: Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 126-141 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320604 - DOI: 10.25656/01:32060; 10.35468/6127-09
export files

share content at social platforms