details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323109
DOI: 10.25656/01:32310; 10.35468/6131-04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323109
DOI: 10.25656/01:32310; 10.35468/6131-04
Original Title |
Varianten praxeologischer Perspektiven auf Professionalisierung. Ein Kontrastierungsversuch |
---|---|
Parallel title | Variants of praxeological perspectives on professionalization. An attempt at contrast |
Author |
Leonhard, Tobias ![]() ![]() |
Source | Wittek, Doris [Hrsg.]; Korte, Jörg [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Professionsforschung. Grundlagentheoretische und empirische Bestimmungen zur Professionalisierung von Lehrpersonen. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 89-110. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (200 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lehrer; Forschung; Praxeologie; Professionalisierung; Lehrerbildung; Subjekt <Phil>; Professionalität; Praxis; Macht; Norm; Normativität; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6131-1; 978-3-7815-2675-4; 9783781561311; 9783781526754 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Konjunktur von als praxeologisch gekennzeichneten Konzeptionen zur Professionalität und Professionalisierung von Lehrer:innen bildet den Ausgangspunkt des Beitrags. In ihm werden zwei differente Zugänge zur beruflichen bzw. professionellen Praxis von Lehrer:innen einander gegenübergestellt und auf Unterschiede und Gemeinsamkeiten hin untersucht. Ziel des Beitrags ist eine kontrastierende Schärfung der Vorstellung, Professionalisierung als Prozess der Subjektivierung in den Praktiken von Bildungsorganisationen zu fassen und auf dieser Basis Prozesse der Professionalisierung empirisch fassen und rekonstruieren zu können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The high level of attention to concepts for the professionalism and professionalization of teachers characterized as ‘praxeologic’ forms the starting point of the article. In it, two different approaches of conceptualization of and research on the professional practice of teachers are compared and examined for differences and similarities. The aim of the article is the contrastive clarification of the idea of grasping professionalization as a process of subjectification in the practices of educational organizations. A second aim is to grasp and reconstruct processes of professionalization on this basis empirically. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Professionsforschung. Grundlagentheoretische und empirische Bestimmungen zur Professionalisierung von Lehrpersonen |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 29.01.2025 |
Citation | Leonhard, Tobias: Varianten praxeologischer Perspektiven auf Professionalisierung. Ein Kontrastierungsversuch - In: Wittek, Doris [Hrsg.]; Korte, Jörg [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Professionsforschung. Grundlagentheoretische und empirische Bestimmungen zur Professionalisierung von Lehrpersonen. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 89-110. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323109 - DOI: 10.25656/01:32310; 10.35468/6131-04 |