search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
"Demokratisch entscheiden oder einen Kompromiss finden" – Entscheidungsverständnisse von Grundschüler*innen im Sachunterricht
Author
SourceSchomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 170-178. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35)
Document  (601 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Autorin greift mit ihrem Beitrag eine zentrale Thematik gesellschaftlicher Bildung im Sachunterricht auf. Sie zeigt anhand der Ergebnisse eines Forschungsprojektes, wie der Begriff des ,Entscheidens‘ theoretisch konzeptionell zu fassen ist und diese Kompetenz im Sachunterricht gefördert werden kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Making decisions – individually and collectively – is part of our everyday activities. Decision-making processes can vary greatly and are often associated with uncertainties in an increasingly complex world. This article uses semi-standardised interviews with second-graders to show what primary school pupils understand by »decision« and what is important to them in decision-making processes. Building on this, it shows how the promotion of decision-making skills can contribute to dealing with complexity and uncertainty. And thus contributes to education for sustainable development and civic education in the subject. (DIPF/Orig.)
is part of:Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication03.06.2025
CitationRieber, Viktoria: "Demokratisch entscheiden oder einen Kompromiss finden" – Entscheidungsverständnisse von Grundschüler*innen im Sachunterricht - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 170-178. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327605 - DOI: 10.25656/01:32760; 10.35468/6152-14
export files

share content at social platforms