details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327740
DOI: 10.25656/01:32774; 10.35468/6152-28
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327740
DOI: 10.25656/01:32774; 10.35468/6152-28
Title |
Phasenübergreifende kollegiale Unterrichtsplanung – komplexen Anforderungen in der Unterrichtsplanung gemeinsam begegnen |
---|---|
Authors |
Kantreiter, Julia ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 304-312. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) |
Document | full text (949 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Grundschule; Unterrichtsplanung; Kooperation; Interaktion; Lehramtsstudent; Referendar; Tandem-Methode; Gespräch |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autor*innen zeigen die Ergebnisse einer Studie zur phasenübergreifenden gemeinsamen Unterrichtsplanung auf. In den von ihnen analysierten verbalen Interaktionsprozessen zeigten sich neben Unterschieden eine hohe Aufgabenbezogenheit in der inhaltlichen Gestaltung der Planungsgespräche, die Ergebnisse lassen auf eine ko-konstruktive Zusammenarbeit schließen. Die Autor*innen kommen zu dem Schluss, dass diese Form der Phasenvernetzung von allen Beteiligten als gewinnbringend erlebt wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | To meet the complex demands of teaching, cooperation is essential – this includes collaborative lesson planning. While studies have examined collaborative lesson planning among pre- and in-service teachers, there is a lack of research on trainee teachers. The present study sheds light on verbal interaction processes in cross-phase teams (pre-service and trainee teachers) during a tandem work phase comprising collaborative lesson planning in General Studies on the topic of Computational Thinking. Respective planning sessions were analyzed using a qualitative content analysis approach, with results indicating a promising, overall appropriate quality of the targeted verbal interaction processes. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 03.06.2025 |
Citation | Kantreiter, Julia; Böschl, Florian; Lohrmann, Katrin: Phasenübergreifende kollegiale Unterrichtsplanung – komplexen Anforderungen in der Unterrichtsplanung gemeinsam begegnen - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 304-312. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327740 - DOI: 10.25656/01:32774; 10.35468/6152-28 |