details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-330968
DOI: 10.25656/01:33096; 10.24452/sjer.47.1.2
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-330968
DOI: 10.25656/01:33096; 10.24452/sjer.47.1.2
Original Title |
The Swiss Robotic Camp: an innovative nationwide teacher training format in educational robotics |
---|---|
Parallel title | Das Robotic Camp: ein innovatives Format zur Ausbildung von Lehrpersonen im Bereich der Bildungsrobotik in der Schweiz |
Authors |
Negrini, Lucio ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 47 (2025) 1, S. 16-30 ![]() |
Document | full text (680 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lehrerfortbildung; Robotik; Gemeinschaft; Wissen; Selbstwirksamkeit; Interesse; Kooperation; Problemlösen; Fragebogen; Interview; Empirische Untersuchung; Schweiz |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | English |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | The Robotic Camp is a teacher training on educational robotics (ER). The aim, besides instructing teachers on ER, was to create a community allowing the exchange of ideas between colleagues from all over Switzerland. In this work, the effectiveness of the camp was evaluated using the "Robotics Interest Questionnaire", an instrument for assessing ER knowledge and self-efficacy, interest, collaborative work and problem-solving. In addition to the questionnaire, interviews were conducted to explore the teachers’ ideas, perceptions and evaluations of the camp experience. The results show a positive trend between pre- and post-test in all dimensions involved, and a statistically significant difference in the factors of self-efficacy and ER knowledge (p<.001) as well as teamwork (p=0.050). (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Das Robotic Camp ist eine Fortbildung für Lehrpersonen zum Thema Bildungsrobotik (auf Englisch: Educational Robotics (ER)). Ein Ziel war es auch eine Gemeinschaft für den Austausch von Ideen mit Gleichgesinnten aus verschiedenen Regionen der Schweiz zu schaffen. Die Wirksamkeit des Camps wurde mit dem Robotics Interest Questionnaire evaluiert, einem Instrument zur Bewertung von ER-Wissen, Selbstwirksamkeitsgefühl, Interesse, Zusammenarbeit und Problemlösung. Ausserdem wurden Interviews mit den Lehrpersonen über die Camp-Erfahrung geführt. Die Ergebnisse zeigen einen positiven Trend zwischen dem Prä- und Posttest in allen betrachteten Dimensionen und einen statistisch signifikanten Unterschied bei den Faktoren Selbstwirksamkeit und ER-Wissen (p<.001) sowie bei der Zusammenarbeit (p=0.050). (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 29.04.2025 |
Citation | Negrini, Lucio; Marras, Arianna; Giang, Christian: The Swiss Robotic Camp: an innovative nationwide teacher training format in educational robotics - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 47 (2025) 1, S. 16-30 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-330968 - DOI: 10.25656/01:33096; 10.24452/sjer.47.1.2 |