search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleMeasuring social competencies in the teaching profession - development of a self-assessment procedure
Parallel titleMessung sozialer Kompetenzen im Lehrberuf - Entwicklung eines Self-Assessments
Authors ; ;
SourceJournal for educational research online 4 (2012) 1, S. 140-154 ZDB
Document
Keywords (German)Soziale Kompetenz; Messung; Lehrer; Selbsteinschätzung; Diagnostik; Fragebogen; Selbstevaluation; Lehramtsstudent; Modell; Validität; Standardisierung; Messinstrument; Testkonstruktion; Testtheorie; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):Since teachers spend several hours a day in interactions with other people, it seems plausible to assume that their social competencies are a vital foundation for their professional success. Thus, it makes sense to put special emphasis on such competencies in the context of career counseling/occupational orientation, teachers’ training and education as well as personnel selection procedures at schools. Hence instruments are required to measure job-relevant social competencies. Subsequently, we will describe the development and validation of a self-perception questionnaire to measure social competencies of teachers. It was designed as a self-assessment procedure and it informs on 10 job-relevant competencies. The main application areas lie in occupational orientation as well as in self-reflection during university studies. Further application areas will be discussed. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Da Lehrkräfte täglich mehrere Stunden in Interaktionen mit anderen Menschen verbringen, erscheint es plausibel, dass ihre sozialen Kompetenzen eine zentrale Grundlage des beruflichen Erfolgs darstellen. Insofern ist es sinnvoll den sozialen Kompetenzen im Rahmen der Berufsberatung/Berufsorientierung, der Aus- und Weiterbildung von Lehrkräften sowie der Personalauswahl an Schulen besondere Aufmerksamkeit zu schenken. Hierzu wiederum benötigt man Messinstrumente, mit deren Hilfe berufsrelevante sozialer Kompetenzen erfasst werden können. Nachfolgend berichten wir von der Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Messung sozialer Kompetenzen im Lehrerberuf. Das Verfahren wurde als Self-Assessment konzipiert und gibt Aufschluss über 10 berufsrelevante Kompetenzen. Das primäre Einsatzgebiet liegt in der Berufsorientierung sowie der Selbstreflexion im Studium. Weitere Einsatzbereiche werden diskutiert. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalJournal for educational research online Jahr: 2012
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication18.01.2013
Suggested CitationKanning, Uwe Peter; Böttcher, Wolfgang; Herrmann, Christoph: Measuring social competencies in the teaching profession - development of a self-assessment procedure - In: Journal for educational research online 4 (2012) 1, S. 140-154 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-70553
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)