search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
"Wäre ich ein Buch zum Lesen". Bibliotheken als Begleiter aktiven Alterns
Author
SourceMagazin Erwachsenenbildung.at (2011) 13, 7 S. ZDB
Document
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Generation; Lernen; Bibliothek; Altern; Alter Mensch; Älterer Mensch; Lernort; Lernerfahrung; Lernprozess; Lesen; Österreich
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN1993-6818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Öffentliche Bibliotheken bieten anregende und offene Begegnungsräume, in denen die Menschen von heute mit den Lebens- und Denkwelten verschiedenster Zeiten und Gesellschaften in Beziehung treten können. Als Einrichtungen, die allen Altersgruppen gleichermaßen offenstehen und die spezifische Angebote für sie erarbeiten, sind Öffentliche Biblio­theken besonders gut geeignet, die mit dem Altern verbundenen Fragen und Herausforderungen der Veränderung, der Umbrüche und der Neubestimmung anzustoßen und aufzugreifen und damit hilfreiche Begleiterinnen auf den individuell zu findenden Wegen aktiven Alterns zu sein. Der Beitrag unternimmt den Versuch, anhand konkreter Beispiele mögliche Lernerfahrungen und Veränderungsprozesse aufzugreifen, die im weiten Bezugsraum von Literatur und Bibliothek eröffnet und angestoßen werden. Die in mehreren Abschnitten gewählte Form des Erzählens korrespondiert mit der inhaltlichen Ebene. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Public libraries provide stimulating, open spaces where people can encounter the worlds and thoughts of a variety of times and societies. As institutions that are equally open to all age groups and that work out special offerings for them, public libraries are particularly well suited to bringing up and responding to questions related to ageing as well as challenges concerning the changes, upheavals and redefinitions brought on by ageing. Thus they can be helpful companions along the path to active ageing that everybody has to find individually. This article attempts to treat possible learning experiences and processes of change by giving concrete examples put into context in the broad realm of literature and libraries. The author chose to narrate his article in several episodes, a form which corresponds to the content level. (DIPF/Orig.)
publisher's URLhttp://erwachsenenbildung.at/magazin/archiv_artikel.php?mid=4713&aid=4723
other articles of this journalMagazin Erwachsenenbildung.at Jahr: 2011
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication27.03.2013
Suggested CitationEhgartner, Reinhard: "Wäre ich ein Buch zum Lesen". Bibliotheken als Begleiter aktiven Alterns - In: Magazin Erwachsenenbildung.at (2011) 13, 7 S. - URN: urn:nbn:de:0111-opus-74316
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)