search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Entwicklung und Evaluation eines Instruments zur Erfassung des fachdidaktischen Reflexionswissens von Biologielehrkräften
Parallel titleDevelopment and evaluation of a test to measure pedagogical content knowledge of biology teachers
Authors GND-ID; ; GND-ID; GND-ID;
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 1, S. 57-81 ZDB
Document
Keywords (German)Empirische Untersuchung; Evaluation; Testkonstruktion; Unterrichtsbeobachtung; Validität; Itemanalyse; Stichprobe; Test; Videoclip; Lehrer; Fachkompetenz; Fachwissen; Wissenstransfer; Unterricht; Fachdidaktik; Handlungskompetenz; Pädagogisches Handeln; Professionalisierung; Biologieunterricht; Messung; Reflexion <Phil>; Modell; Deutschland; Nordrhein-Westfalen
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Diskussion um professionelle Kompetenzen von Lehrkräften ist das Verhältnis von Wissen und unterrichtlichem Können bis heute unzureichend geklärt. Der vorliegende Artikel bietet eine Einführung in zentrale theoretische Modelle, die sich mit dem Zusammenwirken von Wissen und Können bei Lehrern beschäftigen. In aktuellen Modellen spielt das Reflexionswissen beziehungsweise die Reflexionsfähigkeit der Lehrkräfte eine zentrale Rolle, um das professionelle Wissen und Können miteinander in Bezug setzen zu können. Damit fällt dem Reflexionswissen eine bedeutende Schlüsselposition in der Ausbildung professioneller Kompetenz von Lehrkräften zu. In der hier vorliegenden Studie wurde ein videoclipgestützter Papier- und Bleistifttest zur Erfassung des fachdidaktischen Reflexionswissens von Biologielehrkräften entwickelt und hinsichtlich klassischer Testgütekriterien evaluiert. In der Diskussion werden die Einsatzmöglichkeiten des entwickelten Instruments in der Grundlagenforschung und der Lehrerbildung herausgearbeitet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):To date the unsolved problem of the relation of declarative knowledge and teaching skills forms a central component of the discourses about teachers' professional competence. The present article offers an introduction to the most important models regarding to the relation of teachers' declarative knowledge and teaching skills. It is shown that current models ascribe teacher reflection as an important aspect for integrating declarative knowledge and teaching skills. With this significant key position, reflection is a central part of teachers' professional competence. The study at hand was designed as a video clip-supported paper and pencil test for measuring teachers' pedagogical content knowledge and related reflections. Within the scope of the results the measuring instruments as well as psychometrical quality criteria are introduced. Finally, the various applications for usage of the developed instruments in the field of basic research and teacher education are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalLehrerbildung auf dem Prüfstand Jahr: 2009
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication14.09.2018
Suggested CitationSchmelzing, Stephan; Fuchs, Christina; Wüsten, Stefanie; Sandmann, Angela; Neuhaus, Birgit: Entwicklung und Evaluation eines Instruments zur Erfassung des fachdidaktischen Reflexionswissens von Biologielehrkräften - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 1, S. 57-81 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-146999
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)