Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  
Originaltitel
Assessing children’s environmental worldviews and concerns
ParalleltitelVrednotenje otrokovih okoljskih svetovnih nazorov in skrbi
Autoren ; ; ;
OriginalveröffentlichungCEPS Journal 11 (2021) 1, S. 49-65
Dokument
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)Kind; Einstellung <Psy>; Umwelt; Umweltschutz; Weltanschauung; Kompetenz; Messung; Grundschule; Sekundarstufe I; Jugendlicher; Faktorenanalyse; Fragebogenerhebung; Slowenien
TeildisziplinSchulpädagogik
Umweltpädagogik
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2232-2647
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The goal of the present research was to assess the environmental worldviews and concerns of students from the fourth to the seventh grade in Slovenia. The New Ecological Paradigm Scale for Children was translated and validated for use with Slovenian primary school students (N = 310). The students were also asked about their environmental concerns (using statements from the Environmental Motives Scale) and demographic questions. A confirmatory factor analysis was conducted for the New Ecological Paradigm scale using AMOS software, confirming a three-dimensional model with ten items. The students showed the highest agreement with the items in the factor Rights of Nature, and the lowest agreement with Human Exemptionalism. The environmental attitudes of the students decreased from the fourth to the seventh grade, while altruistic environmental concerns significantly increased with higher grades. Gender differences were not statistically significant for environmental worldviews and concerns. The reported results show that biospheric environmental concern positively correlates with the factors Rights of Nature and belief in Eco-Crisis, and negatively correlates with Human Exemptionalism. The New Ecological Paradigm tool will enable the evaluation of education programmes for children in Slovenia. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftCEPS Journal Jahr: 2021
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am31.03.2021
Empfohlene ZitierungTorkar, Gregor; Debevec, Vanja; Johnson, Bruce; Manoli, Constantinos C.: Assessing children’s environmental worldviews and concerns - In: CEPS Journal 11 (2021) 1, S. 49-65 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218907 - DOI: 10.26529/cepsj.793
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)