Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:
Titel
Home-literacy practices and academic language skills of migrant pupils
Autor GND-ID
OriginalveröffentlichungTertium comparationis 18 (2012) 2, S. 190-208 ZDB
Dokument  (347 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)Sprache; Bildungssprache; Gesprochene Sprache; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Mehrsprachigkeit; Fremdsprache; Deutsch; Migrationshintergrund; Schüler; Eltern; Kind-Eltern-Beziehung; Interaktion; Familie; Lernumgebung; Lesen; Leseverhalten; Freizeit; Empirische Untersuchung; Vergleichsuntersuchung; Sprachtest; Fragebogen; Hamburg; Deutschland
TeildisziplinInterkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Empirische Bildungsforschung
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0947-9732
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The main objective of this study is to investigate the relationship between home-literacy activities and other literacy-related practices, including oral activities, such as parent-child interaction and communication in leisure time, and the academic language skills of adolescent pupils with an immigrant background. The study involved 164 adolescent pupils with and 190 adolescent pupils without an immigrant background from schools in Hamburg, Germany. Information concerning students' language practices and home-literacy activities was collected via questionnaire. A validated language test was used to assess pupils' productive academic language skills in German. This article describes the migrant pupils' reported language use during literacy-related and oral activities. The results show that multilingual practices during various activities are usual in migrant pupils' lives, but that different languages assume different functions: the home language seems to be important for interaction with parents on family issues and migration-specific subjects, while German is used more in literacy activities (e.g. reading) and literacy-orientated issues (e.g. discussing social issues). However, the relationship between home-literacy practices and academic language skills requires further analysis. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftTertium comparationis Jahr: 2012
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am13.05.2022
QuellenangabeIlić, Vesna: Home-literacy practices and academic language skills of migrant pupils - In: Tertium comparationis 18 (2012) 2, S. 190-208 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245008 - DOI: 10.25656/01:24500
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)