search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
TitleDas Konzept des "Generationenlernens"
Authors ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 1, S. 38-55 ZDB
Document
Keywords (German)Persönlichkeitsentwicklung; Sozialisation; Generationenbeziehung; Familienbeziehungen; Geschwister; Großeltern; Kind-Eltern-Beziehung; Lernen; Lernprozess; Gleichaltrigengruppe
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag wird vorgeschlagen, für diejenigen Formen des Lernens, für die der Bezug auf das Lebensalter bzw. die Generationenzugehörigkeit im Sinne von Altersdifferenz oder Altersgleichheit relevant ist und die für die Vermittlung und Aneignung von Kultur sowie für die Konstitution der Person bedeutsam sind, das Konzept des "Generationenlernens" zu verwenden. Dies soll dazu anregen, in der erziehungswissenschaftlichen Theorie und Empirie des Lernens (und der Sozialisation) die Generationenperspektive verstärkt zur Geltung zu bringen sowie, umgekehrt, in der sozialwissenschaftlichen Generationenforschung dem Thema "Lernen" mehr Beachtung zu schenken. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The authors propose the concept of „generational learning“ for analyzing those forms of learning which are related to generational status in the sense of difference or identity of age and which are meaningful for the transmission and acquisition of culture as well as for the processes of the person’s self-constitution. The concept seems apt to stimulate more attention to the perspective of relations between generations within educational theory and research and, vice versa, to the topic of learning within social science research on generations. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2004
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication10.10.2011
Suggested CitationLiegle, Ludwig; Lüscher, Kurt: Das Konzept des "Generationenlernens" - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 1, S. 38-55 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-47964
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)