search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Einstellungen von Lehramtsstudierenden und Lehrkräften zur schulischen Inklusion. Ein systematisches Review deutschsprachiger Forschungsarbeiten
Parallel titleAttitudes of pre-service teachers and qualified teachers towards inclusive teaching. A systematic review of national studies
Authors GND-ID; GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 4, S. [393]-415 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Empirische Forschung; Erhebungsinstrument; Systematic Review; Einstellung <Psy>; Selbstwirksamkeit; Schulform; Lehrer; Lehramtsstudent; Inklusion; Überzeugung; Forschungsstand; Einflussfaktor; Ort
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Special Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag gibt einen Überblick über Ergebnisse und Instrumente aus deutschsprachigen Studien (N = 33), die seit 2008 zur Erfassung von Einstellungen zur schulischen Inklusion von Lehramtsstudierenden und Lehrkräften veröffentlicht wurden. Gezeigt wird, dass die Autorinnen und Autoren kein einheitliches Konzept der Konstrukte 'Einstellung' und 'Überzeugung' verwenden sowie eine Vielzahl an Erfassungsinstrumenten nutzen, die vor allem explizite Einstellungen erheben. Als relevante Einflussgrößen auf die Einstellungsentwicklung lassen sich Erfahrung, (angestrebte) Schulform, Art der Behinderung bzw. Heterogenitätsmerkmal, Selbstwirksamkeit sowie Schulkontext und Erhebungsort identifizieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article gives an overview of the findings and instruments from national studies (N = 33) measuring attitudes towards inclusive teaching among pre-service teachers and qualified teachers since 2008. With regard to the constructs 'attitudes' and 'beliefs', the review shows that authors differ in their usage of these terms. A large number of instruments have been developed that mainly measure explicit attitudes. Relevant factors affecting attitudes towards inclusive teaching are personal experience, type of school, type of impairment or facets of heterogeneity, self-efficacy beliefs, and the school context and its location. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2017
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication11.02.2020
Suggested CitationRuberg, Christiane; Porsch, Raphaela: Einstellungen von Lehramtsstudierenden und Lehrkräften zur schulischen Inklusion. Ein systematisches Review deutschsprachiger Forschungsarbeiten - In: Zeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 4, S. [393]-415 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-185832
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)