details
Original Title |
Doppeltes Kompetenzprofil von PH-Dozierenden im Bereich der Berufsbildung |
---|---|
Parallel title | The dual competency profile of lecturers in teacher education for vocational education and training |
Author |
Arpagaus, Jürg ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 3, S. 435-447 ![]() |
Document | full text (1.001 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Dozent; Dozentin; Hochschullehrer; Hochschullehrerin; Pädagogische Hochschule; Berufsbildung; Theorie-Praxis-Beziehung; Professionalisierung; Kompetenz; Rekrutierung; Nachwuchsförderung; Schweiz |
sub-discipline | Higher Education Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag knüpft an der jüngsten Diskussion um das sogenannte «doppelte Kompetenzprofil» von Dozierenden an Pädagogischen Hochschulen in der Schweiz an und erweitert diese mit der Perspektive der Berufsbildung. Es wird dargestellt, dass Hochschuldozierende im Bereich der Berufsbildung, die Professionswissen generieren, ordnen und vermitteln, mit ihrem doppelten Kompetenzprofil Wissenschaften und Praxen der lehrenden Berufe und der Ausbildungsberufe verschränken. Ein neu entwickeltes und im Beitrag dargestelltes Referenzmodell bietet Orientierung bei der Rekrutierung, der Nachwuchsförderung und der Professionalitätsentwicklung der PH-Dozierenden im Bereich der Berufsbildung. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article extends the most recent discussion about the so-called «dual competency profile» of lecturers at universities of teacher education in Switzerland with the perspective of vocational education and training. It shows that the dual competency profile of lecturers who generate, organize, and impart professional knowledge combines sciences and practices of both teaching professions and training professions. A newly devised model provides orientation in recruiting, promoting young talent, and developing the professionalism of lecturers in the field of vocational education and training. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2020 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.08.2021 |
Citation | Arpagaus, Jürg: Doppeltes Kompetenzprofil von PH-Dozierenden im Bereich der Berufsbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 3, S. 435-447 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-229541 - DOI: 10.25656/01:22954 |