search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Filmische Inszenierung von Inklusion und deren Rezeption in fallbasierter Lehrer_innenbildung
Parallel titleCinematic staging of inclusion and its perception in case-based teacher training
Authors
SourceZeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 8 (2019), S. 54-66 ZDB
Document  (1.186 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN978-3-8474-2356-0; 9783847423560
ISSN2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der Beitrag interessiert sich für die Bedeutung von Filmen als spezifische Repräsentationsform kasuistischer Lehrer_innenbildung: Anhand empirischer Analysen zu einer Filmszene und ihrer Rezeption in studentischen Diskussionen wird das Verhältnis zwischen dem die Diskussion rahmenden Gegenstand - hier die Inklusionsforderung -, der medialen Repräsentationsform des Falls und des Modus Operandi der fallbasierten Auseinandersetzung durch die Studierenden ausgelotet. Die Konstruktion der Materialität Film und ihre Rolle für die fallbasierte Lehrer_innenbildung stellen sich als methodologisch noch wenig aufgearbeitet heraus. Der Beitrag reflektiert diese Repräsentationsform auch hinsichtlich der Frage, welche Rezeptionslogiken in einer fallbasierten Lehrer_innenbildung im Kontext der Inklusion relevant werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article is interested in the significance of movies as a specific form of representation in casuistic teacher education: Based on empirical analyses of a movie scene and its perception in student discussions we sound out the relation between the topic framing the discussion - here the demand for inclusion -, the media form of representation of the case, and the modus operandi of the case-based dispute by the university students. The construction of the materiality of the movie and its role for the case-based teacher education yet appear to be little elaborated methodologically. The article outlines this form of representation, also reflecting the question how it can be considered for case-based teacher-training in the context of inclusion. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication17.12.2021
CitationHackbarth, Anja; Akbaba, Yalız: Filmische Inszenierung von Inklusion und deren Rezeption in fallbasierter Lehrer_innenbildung - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 8 (2019), S. 54-66 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237189 - DOI: 10.25656/01:23718; 10.3224/zisu.v8i1.04
export files

share content at social platforms