search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gymnasiale Strukturreformen und individuelle Förderung: Routine oder Veränderungsimpuls? Eine explorative empirische Analyse
Parallel titleDo school structural reforms influence student-centered instruction? An explorative analysis
Author
SourceDie Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 119-140 ZDB
Document  (8.611 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die zunehmende Standardisierung sowie die zeitliche Verdichtung von Bildungsprozessen (Stichwort G8) gelten als hinderliche Rahmenbedingungen für die Umsetzung von Maßnahmen zur individuellen Förderung am Gymnasium. Der Beitrag analysiert die gegenwärtige Unterrichtspraxis mit Blick auf individualisierte Lehr-/Lernprozesse und überprüft vor dem Hintergrund aktueller Entwicklungen im Gymnasialbereich die angenommenen unterrichtsverändernden Wirkungen von schulstrukturellen Neuerungen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The increasing standardization and temporal compression at German upper secondary schools (Gymnasium) are considered as hindering conditions for the realization of student-centered instruction. The article analyzes the current teaching practices with a view to individualized teaching and learning processes and reviews - in the context of current developments - the assumed effects of school structural reforms on student-centered instruction. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.02.2023
CitationKühn, Svenja Mareike: Gymnasiale Strukturreformen und individuelle Förderung: Routine oder Veränderungsimpuls? Eine explorative empirische Analyse - In: Die Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 119-140 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258507 - DOI: 10.25656/01:25850
export files

share content at social platforms