details
Original Title |
Lernen durch Überforderung? Überlegungen zu einer didaktischen Streitfrage |
---|---|
Parallel title | Learning through over-exertion? Didactics on uncertain terrain |
Author |
Kunze, Ingrid ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 96 (2004) 1, S. 32-44 ![]() |
Document | full text (17.555 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kognitive Entwicklung; Lernpsychologie; Überforderung; Schüler; Lernmotivation; Lernprozess; Didaktik; Unterrichtsinhalt; Unterrichtsmethode |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Damit Schülerinnen und Schüler in die "Zone der nächsten Entwicklung" eintreten können, müssen sie durch entsprechende didaktisch-methodische Arrangements herausgefordert werden. Dies kann durch Situationen geschehen, die soziale und geistige Tätigkeiten fordern, die über das hinausgehen, was der Einzelne schon sicher und selbstständig kann. Schule und Unterricht müssen für alle Schülerinnen und Schüler so beschaffen sein, dass ein solches Lernen möglich ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | If pupils are to enter the "zone of the next development", they have to be challenged by the respective didactic-methodical arrangements. This may occur in situations demanding social and mental exertions exceeding that which the pupil can already master. School and instruction have to be structured in such a way as to make this kind of learning possible. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2004 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 26.10.2023 |
Citation | Kunze, Ingrid: Lernen durch Überforderung? Überlegungen zu einer didaktischen Streitfrage - In: Die Deutsche Schule 96 (2004) 1, S. 32-44 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274005 - DOI: 10.25656/01:27400 |