details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-277930
DOI: 10.25656/01:27793; 10.24452/sjer.45.2.6
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-277930
DOI: 10.25656/01:27793; 10.24452/sjer.45.2.6
Original Title |
From knowledge to performance in physical teacher education: A Delphi study and a pretest for the content validation of the test instruments |
---|---|
Parallel title | Von Wissen zur Performanz in der Ausbildung von sportunterrichtenden Lehrpersonen: Eine Delphi-Studie und ein Pretest zur inhaltlichen Validierung der Testinstrumente |
Authors |
Baumgartner, Matthias ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 45 (2023) 2, S. 151-163 ![]() |
Document | full text (2.013 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sportunterricht; Lehrer; Lehramtsstudent; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Wissen; Fachkompetenz; Effektivität; Intervention; Kompetenzmessung; Evaluation; Testentwicklung; Klassenführung; Wahrnehmung; Entscheidung; Wissenstest; Fachwissen; Vignette <Methode>; Erhebungsinstrument; Pretest; Reliabilität; Validität; Delphi-Methode |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | English |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | The basis for evaluating the effectiveness of interventions in the education and continuing professional development of physical education (PE) teachers involves valid, reliable, and objective instruments, which are largely lacking. Content validity is a necessary basis for the development of such instruments. Accordingly, this study presents the content validation of a test for the assessment of (classroom management-related) professional knowledge and the perception, interpretation, and decision-making (PID) of prospective PE teachers. The result is a content-validated knowledge test (110 test items) as well as a video-based test for the assessment of PID (ten vignettes, 217 items). In a next step, the instruments are empirically validated. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Die Basis zur Eruierung der Effektivität von Interventionen in der Aus- und Weiterbildung von sportunterrichtenden Lehrpersonen stellen valide, reliable und objektive Instrumente dar, die weitgehend fehlen. Zur Entwicklung derartiger Instrumente ist die Inhaltsvalidität eine notwendige Grundlage. In vorliegender Studie wird dementsprechend die inhaltliche Validierung eines Tests zur Erfassung des (jeweils klassenführungsbezogenen) professionellen Wissens und der Wahrnehmung, Interpretation und Entscheidung (PID) bei (angehenden) sportunterrichtenden Lehrpersonen dargestellt. Es resultiert ein inhaltlich validierter Wissenstest (110 Testitems) sowie ein videobasierter Test zur Erfassung der PID (zehn Vignetten, 217 Items). In einem nächsten Schritt werden die Instrumente empirisch validiert. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.10.2023 |
Citation | Baumgartner, Matthias; Jeisy, Eric; Berthold, Clemens: From knowledge to performance in physical teacher education: A Delphi study and a pretest for the content validation of the test instruments - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 45 (2023) 2, S. 151-163 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-277930 - DOI: 10.25656/01:27793; 10.24452/sjer.45.2.6 |