details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292567
DOI: 10.25656/01:29256; 10.3224/hibifo.v10i3.06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292567
DOI: 10.25656/01:29256; 10.3224/hibifo.v10i3.06
Original Title |
Erfassung des Professionswissens angehender Berufsschullehrkräfte im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft. Adaption des TPACK-Modells |
---|---|
Parallel title | Assessment of the professional knowledge of prospective vocational school teachers in the vocational field of nutrition and home economics. An adaptation of the TPACK model |
Authors |
Miesera, Susanne ![]() ![]() ![]() |
Source | Haushalt in Bildung & Forschung 10 (2021) 3, S. 81-96 ![]() |
Document | full text (255 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Berufsbildung; Berufsschule; Lehrer; Fachwissen; Ernährung und Hauswirtschaft; Profession; Lehrerbildung; Technologie; Wissen; Medienkompetenz; Digitale Medien; Unterrichtsgestaltung; Fachdidaktik; Unterrichtsplanung; Kompetenzmessung; Lehrerausbildung; Fragebogen; Faktorenanalyse |
sub-discipline | Vocational Education and Training Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2193-8806; 2196-1662; 21938806; 21961662 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Lehrkräfteprofessionalität bildet sich in Fachwissen, fachdidaktischem Wissen, pädagogischem Wissen und technologischem Wissen ab. Modelle, die die Komplexität des Professionswissens darstellen, sind an die spezifischen Anforderungen des Unterrichtsgeschehens von Lehrkräften anzupassen. Dieser Artikel adaptiert das eingeführte TPACK Modell für das Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft und stellt erste Ergebnisse einer Studie vor. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Teacher professionalism is represented in content knowledge, subject didactic knowledge, pedagogical knowledge and technological knowledge. Models illustrating the complexity of professional knowledge have to be adapted to the specific requirements of teachers' teaching activities. This article adapts the established TPACK model for the vocational field of nutrition and home economics and presents the first results of a study. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Haushalt in Bildung & Forschung Jahr: 2021 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.04.2024 |
Citation | Miesera, Susanne; Torggler, Carmen; Nerdel, Claudia: Erfassung des Professionswissens angehender Berufsschullehrkräfte im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft. Adaption des TPACK-Modells - In: Haushalt in Bildung & Forschung 10 (2021) 3, S. 81-96 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292567 - DOI: 10.25656/01:29256; 10.3224/hibifo.v10i3.06 |