details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293649
DOI: 10.25656/01:29364; 10.5771/9783828851627
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293649
DOI: 10.25656/01:29364; 10.5771/9783828851627
Title |
LeseSystem – Ein multimediales Leseförderprogramm |
---|---|
Author |
Akel, Belinda ![]() |
Source | Baden-Baden : Tectum-Verlag 2024, XVII, 173 S. - (Young Academics: Sprachwissenschaft; 1) |
Document | full text (12.005 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Leseforschung; Leseförderung; Lesekompetenz; Lesefertigkeit; Lesegeschwindigkeit; Mehrsprachigkeit; Sekundarstufe I; Lesekultur; Literalität; Lesen; Förderprogramm; Digitale Medien; Anwendung; Leseleistung; Leseverhalten; Leseprozess; Multimediales Lernen; Multimedia |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
ISBN | 978-3-8288-5162-7; 978-3-8288-5161-0; 9783828851627; 9783828851610 |
ISSN | 2942-7355; 29427355 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Die PISA-Studie 2022 markiert einen neuen Tiefstand in der anhaltenden Problematik der Entwicklung der Lesekompetenz von Schülerinnen und Schülern. Belinda Akel greift das Desiderat der mangelnden Umsetzung von Leseförderprogrammen in der Sekundarstufe auf. Dazu wird ausgehend von einem multifaktoriellen Lesekompetenzbegriff das selbst entwickelte Förderprogramm LeseSystem vorgestellt. Die Anforderungen an eine umfassende Leseförderung werden durch die Adaption evidenzbasierter Maßnahmen aus der Leseforschung in einem multimedialen und mehrsprachigen Fördersetting erprobt. Die methodische Umsetzung stützt sich dabei auf die eigens dafür konzipierte und kostenfreie Lese-App LeseSystem. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The 2022 PISA study marks a new low in the ongoing problem of developing pupils' reading skills. Belinda Akel addresses the desideratum of the lack of implementation of reading promotion programs at secondary level. Based on a multifactorial concept of reading competence, the self-developed support program LeseSystem is presented. The requirements for comprehensive reading promotion are tested by adapting evidence-based measures from reading research in a multimedia and multilingual support setting. The methodical implementation is based on the specially designed and free LeseSystem reading app. (DIPF/Orig.) |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 04.04.2024 |
Citation | Akel, Belinda: LeseSystem – Ein multimediales Leseförderprogramm. Baden-Baden : Tectum-Verlag 2024, XVII, 173 S. - (Young Academics: Sprachwissenschaft; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293649 - DOI: 10.25656/01:29364; 10.5771/9783828851627 |