search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Psychologische Modelle der Lehrerbildung
Parallel titlePsychological models in teacher training
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 10 (1982) 4, S. 300-312 ZDB
Document  (584 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Psychologie hat in der Aus- und Weiterbildung von Lehrern wichtige Funktionen. Lehrern werden psychologische Kenntnisse und Handlungsregeln vermittelt; die Ausbildung wird nach psychologischen Modellen des Lehrens und Lernens konzipiert. Von einer Analyse problematischer Elemente in der Beziehung von Psychologie und Lehrerbildung aus werden Wissensvermittlung und Fertigkeitstraining als personzentrierte Modelle, Fallstudien und Methodentraining als situationszentrierte Modelle der Übertragung psychologischer Ansätze auf Verfahren der Lehrerbildung skizziert. Aus der Kritik an einseitiger Anwendung solcher Modelle werden eine handlungstheoretische Orientierung der Lehrerbildung abgeleitet und ihre wichtigsten Merkmale (Orientierung am Alltagshandeln des Lehrers, Berücksichtigung mehrerer Handlungsebenen und des Entscheidungsdrucks in pädagogischen Situationen) beschrieben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Psychology has important functions in the pre- and in-service training of teachers. It includes courses about different areas of psychology, and the training is organized according to psychological models of teaching and learning. Starting from an analysis of problematic elements in the relation of psychology to teacher training, acquiring knowledge and specific skills are outlined as typical examples for person-centered approaches, case studies and instruction about teaching methods as situation-centered approaches in teacher training. After a critical discussion of these models the article proposes an action-theoretical orientation for teacher training, and describes main characteristics of this approach (i. e. taking into account the implicit psychology of teachers, different levels of action, and elements of coping processes).
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2024
CitationHuber, Günter L.: Psychologische Modelle der Lehrerbildung - In: Unterrichtswissenschaft 10 (1982) 4, S. 300-312 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-294965 - DOI: 10.25656/01:29496
export files

share content at social platforms