search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lernen lehren - erziehungswissenschaftlich betrachtet
Parallel titleThe teaching of learning and the Science of education
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 11 (1983) 4, S. 335-349 ZDB
Document  (762 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Thema „Lernen lehren“, jahrzehntelang als unwissenschaftlich verdrängt, kehrte in mehreren Schüben zurück, in der Lernpsychologie selbst, in den Genfer Lernuntersuchungen, in den elementaren Operationen Lompschers, die von nachhaltiger Wirkung auf die Problemlöseforschung und Teile der Lehr-Lern-Forschung waren. Aus der Sicht der Erziehungswissenschaft erscheint im Hinblick auf die weitere Arbeit die Entwicklung eines theoretischen Rahmens notwendig, der die Elemente „Lernen von Wissen und Fähigkeiten“, „Entwicklung von Lernen und Denken“ und „Lehren als Anregen und Unterstützen des Lernens von Wissen und Fähigkeiten (unmittelbar) und des Lernens von Lernen (mittelbar)“ verknüpft. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The teaching of learning has been a neglected area in educational research, but there were new impulses in learning psychology, from the learning experiments at Geneva, and from the elementary operations of Lompscher which influenced the Science of education considerably. Nowadays it seems necessary to develop a theoretical framework which integrates the following elements „Learning of knowledge and abilities“, „development of learning and thinking“ and „teaching as a Stimulation and support of learning of knowledge and skills (directly) and the learning of learning (indirectly)“.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.05.2024
CitationEigler, Gunther: Lernen lehren - erziehungswissenschaftlich betrachtet - In: Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 4, S. 335-349 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295267 - DOI: 10.25656/01:29526
export files

share content at social platforms