search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Überblick über die Entwicklung des Lernens und des Gedächtnisses im Kindes- und Erwachsenenalter
Parallel titleThe development of learning and memory - a review of current approaches
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 14 (1986) 1, S. 8-18 ZDB
Document  (571 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die vorliegende Überblicksarbeit über aktuelle Ansätze zur entwicklungspsychologischen Analyse des Lernens und Gedächtnisses geht von der These aus, daß Lernleistungen über die gesamte Lebensspanne mit Struktur- und Inhaltsmerkmalen des Gedächtnisses eng verflochten sind. Anhand von vier Merkmalen des Gedächtnisses (basale Gedächtnisprozesse; Kenntnis von Lernstrategien; Wissen; Metagedächtnis) wird die konstruktive Funktion des Gedächtnisses für das Lernen demonstriert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The present review of current approaches to developmental analysis of learning and memory Starts from the hypothesis that throughout the life span learning achievements are closely interrelated with structural characteristics and contents of memory. On the basis of four components which characterize memory (basic processes; learning strategies; knowledge; meta memory) the constructive function of memory for learning is demonstrated.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.06.2024
CitationKnopf, Monika: Überblick über die Entwicklung des Lernens und des Gedächtnisses im Kindes- und Erwachsenenalter - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 1, S. 8-18 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295876 - DOI: 10.25656/01:29587
export files

share content at social platforms