details
Original Title |
Überblick über die Entwicklung des Lernens und des Gedächtnisses im Kindes- und Erwachsenenalter |
---|---|
Parallel title | The development of learning and memory - a review of current approaches |
Author | Knopf, Monika |
Source | Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 1, S. 8-18 ![]() |
Document | full text (571 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Gedächtnis; Lernen; Lernfähigkeit; Lernpsychologie; Lebensalter; Kindheit; Kind; Erwachsener; Lebensspanne; Kognitionspsychologie; Entwicklung; Entwicklungspsychologie; Forschungsstand; Überblick |
sub-discipline | General Educational Science Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1986 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die vorliegende Überblicksarbeit über aktuelle Ansätze zur entwicklungspsychologischen Analyse des Lernens und Gedächtnisses geht von der These aus, daß Lernleistungen über die gesamte Lebensspanne mit Struktur- und Inhaltsmerkmalen des Gedächtnisses eng verflochten sind. Anhand von vier Merkmalen des Gedächtnisses (basale Gedächtnisprozesse; Kenntnis von Lernstrategien; Wissen; Metagedächtnis) wird die konstruktive Funktion des Gedächtnisses für das Lernen demonstriert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The present review of current approaches to developmental analysis of learning and memory Starts from the hypothesis that throughout the life span learning achievements are closely interrelated with structural characteristics and contents of memory. On the basis of four components which characterize memory (basic processes; learning strategies; knowledge; meta memory) the constructive function of memory for learning is demonstrated. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1986 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 28.06.2024 |
Citation | Knopf, Monika: Überblick über die Entwicklung des Lernens und des Gedächtnisses im Kindes- und Erwachsenenalter - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 1, S. 8-18 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295876 - DOI: 10.25656/01:29587 |