details
Original Title |
Verständnis und Verständlichkeit von Fernsehen. Psychologische Dimensionen von Text-Bild-Beziehungen und ihre Prognoseleistung für das Lernen mit Wissenschaftssendungen |
---|---|
Parallel title | Comprehension and comprehensibility of television |
Authors | Meutsch, Dietrich; Müller, Sabine |
Source | Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 3, S. 27-42 ![]() |
Document | full text (750 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lernpsychologie; Fernsehen; Lernen; Audiovisuelles Medium; Text; Bild; Wissenschaft; Text-Bild-Beziehung; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Media Education Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1988 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Projekt A 3 Wissenschaftstransfer durch Fernsehen des Sonderforschungsbereiches 240 der Deutschen Forschungsgemeinschaft ermittelt Faktoren für die Verbesserung der Informativität und Attraktivität von Wissenschaftssendungen. Es wird über ein Experiment zur Ermittlungpsychologischer Dimensionen von Text-Bild Beziehungen berichtet. Diese Dimensionen erweisen sich in Regressionsanalysen als valide Prädiktoren für die Lerneffekte der Zuschauer mit Wissenschaftssendungen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The research program knowledge acquisition with popular science shows in television aims at an improvement of the comprehensibility and attractiveness of science shows in german television. An experiment to look for the psychological dimensions of different types of text-picture relationships is reported. Stepwise regressions demonstrate the power of these psychological dimensions as predictors of the recognition scores of the viewers. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1988 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 30.06.2025 |
Citation | Meutsch, Dietrich; Müller, Sabine: Verständnis und Verständlichkeit von Fernsehen. Psychologische Dimensionen von Text-Bild-Beziehungen und ihre Prognoseleistung für das Lernen mit Wissenschaftssendungen - In: Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 3, S. 27-42 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296273 - DOI: 10.25656/01:29627 |