search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Induktives Denken und Analogiebildung
Parallel titleInductive reasoning and the formation of analogies
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 19 (1991) 2, S. 98-110 ZDB
Document  (586 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Induktives Denken wird allgemein als ein wesentlicher Bestandteil der kognitiven Prozesse des Menschen angesehen. Eine kurze Skizze umreißt das klassische philosophische Induktionsproblem als Problem der Logik und Erkenntnistheorie. Im Unterschied zu dieser traditionell problematischen Sichtweise der Induktion behandelt die moderne Kognitionswissenschaft induktives Denken als Gegenstand empirischer Forschung. Eine der aktuellen wissenschaftlichen Fragen ist die Beziehung zwischen Induktion und dem Prozeß der Schema-Bildung. Eine andere fundamentale Frage betrifft den Einfluß induktiven Denkens auf analogisches Denken und den Prozeß der Analogiebildung. Die abschließende Betrachtung der pädagogischen Dimension des induktiven Denkens führt von allgemeinen Überlegungen zu den spezifischeren Themen der nachfolgenden Artikel. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Inductive reasoning is generally considered as an essential component of the human cognitive processes. A short outline touches on the classical philosophical problem of induction as a logical and epistemological problem. In contrast to this traditionally problematic view of induction the modern cognitive science treats the inductive reasoning as a subject of empirical research. One of the recent scientific questions is the relation between induction and the process of schema-formation. Another fundamental question is the impact of inductive reasoning on analogical thinking and processes of the formation of analogies. Finally the consideration of the pedagogical dimension of inductive reasoning leads from general reflections to more speciflc themes of the following articles. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication15.05.2025
CitationSeel, Norbert M.; Dinter, Frank R.: Induktives Denken und Analogiebildung - In: Unterrichtswissenschaft 19 (1991) 2, S. 98-110 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296958 - DOI: 10.25656/01:29695
export files

share content at social platforms