details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320565
DOI: 10.25656/01:32056; 10.35468/6127-05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320565
DOI: 10.25656/01:32056; 10.35468/6127-05
Title |
Professionalität durch Erfahrung. Zur Begründung von Praxisphasen |
---|---|
Author |
Oelkers, Jürgen ![]() |
Source | Schöning, Anke [Hrsg.]; Schwier, Volker [Hrsg.]; Klewin, Gabriele [Hrsg.]; Ukley, Nils [Hrsg.]: Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 72-85 |
Document | full text (176 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lehrerbildung; Professionalisierung; Praxissemester; Schulpraxis; Professionalität; Lehramtsstudent; Einstellung <Psy>; Lehramtsstudiengang; Erwartungshaltung; Überzeugung; Reflexion <Phil>; Lehrberuf; Lehrerausbildung; Theorie; Praxis; Praxisbezug; Deutschland; Schweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6127-4; 978-3-7815-2671-6; 9783781561274; 9783781526716 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Autor erörtert verschiedene Aspekte mit zentraler Bedeutung für die Lehrkräftebildung. Beginnend mit den Einstellungen und Überzeugungen von Studierenden, über mögliche (reflexive) Einflüsse von Studienelementen auf diese bis hin zu den Zusammenhängen von Studium, Berufsfeld und Profession macht er das Spannungsfeld aktueller Herausforderungen im Berufsfeld und begrenzter Möglichkeiten des Studiums auf. Abschließend werden Ergebnisse Schweizer Studien zur Einschätzung des Studiums und des Berufseinstiegs durch Studierende bzw. Berufseinsteiger:innen präsentiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article discusses several aspects that are central to teacher education. Starting with the attitudes and beliefs of students, through possible (reflexive) influences of study elements on these, to the links between study programme, professional field and profession, the tension between current challenges in the professional field and the limited opportunities offered by the study programme is addressed. Finally, it presents the results of Swiss studies on students’ and young professionals’ evaluation of their studies and career entry. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 22.11.2024 |
Citation | Oelkers, Jürgen: Professionalität durch Erfahrung. Zur Begründung von Praxisphasen - In: Schöning, Anke [Hrsg.]; Schwier, Volker [Hrsg.]; Klewin, Gabriele [Hrsg.]; Ukley, Nils [Hrsg.]: Schulpraktische Studienelemente. Ansätze und Positionen zur Professionalisierung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 72-85 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320565 - DOI: 10.25656/01:32056; 10.35468/6127-05 |