search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Inklusive versus separative Schulformen. Ein kritischer Blick auf die empirische Befundlage in der Trias Verhalten, Lernen und Sprache in einem narrativen Review
Parallel titleInclusive versus separate schooling. A critical perspective on the empirical evidence for special needs in behavior, learning, and language in a narrative review
Authors
SourceEmotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 154-164 ZDB
Document  (971 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN978-3-7815-6178-6; 978-3-7815-2717-1; 9783781561786; 9783781527171
ISSN2629-0170; 2941-1998; 26290170; 29411998
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Inklusive und separative Schulformen können Vor- und Nachteile auf kognitive und psychosoziale Entwicklungsbereiche von Kindern mit Förderbedarf in Verhalten, Lernen und Sprache haben. Die Effektivität der Schulform variiert je nach Entwicklungsbereich und Förderbedarf. Dieser Beitrag beleuchtet die empirische Befundlage zu Inklusion und Separation im deutschsprachigen Raum kritisch und stellt die Frage, ob die pädagogische Qualität im Vordergrund stehen sollte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Inclusive and separate school forms can have both advantages and disadvantages for the cognitive and psychosocial development of children with special needs in behavior, learning, and language. The effectiveness of each school type varies depending on the developmental area and specific support needs. This article critically examines empirical evidence on inclusion and separation in German-speaking countries and raises the question of whether the primary focus should be on the quality of pedagogy. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication12.09.2025
CitationHagmann-von Arx, Priska; Klaver, Peter; Sticca, Fabio; Link, Pierre-Carl: Inklusive versus separative Schulformen. Ein kritischer Blick auf die empirische Befundlage in der Trias Verhalten, Lernen und Sprache in einem narrativen Review - In: Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 154-164 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339653 - DOI: 10.25656/01:33965; 10.35468/6178-09
export files

share content at social platforms