details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339697
DOI: 10.25656/01:33969; 10.35468/6178-13
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339697
DOI: 10.25656/01:33969; 10.35468/6178-13
Original Title |
Emotions- und Beziehungsfokus im Schulalltag. Das Bindungsbrett als Instrument für Gesprächsführung, Reflexion und Psychoedukation |
---|---|
Parallel title | Focus on emotion and relationships in the school context. The bondingboard as a tool for dialogue, reflection and psychoeducation |
Authors |
Steinke, Lothar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 198-209 ![]() |
Document | full text (1.460 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Emotion; Kompetenz; Affektive Bindung; Beziehungsfähigkeit; Bindung; Schule; Emotionale Beziehung; Bindungstheorie; Lehrer; Gespräch; Reflexion <Phil>; Schüler; Eltern; Visualisieren |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-6178-6; 978-3-7815-2717-1; 9783781561786; 9783781527171 |
ISSN | 2629-0170; 2941-1998; 26290170; 29411998 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag führt das Bindungsbrett als innovative Figurentechnik ein, die dazu dient, Emotions- und Beziehungsdynamiken mithilfe eines symmetrischen Spielbretts mit den Achsen Erregungsniveau und emotionale Nähe darzustellen. Nach der theoretischen Fundierung in der Bindungstheorie werden die praktischen Einsatzmöglichkeiten im pädagogischen Kontext erläutert: Gespräche mit Schüler:innen und Eltern, Selbstreflexion von Lehrkräften sowie Anwendungen in Psychoedukation. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article presents the Bondingboard, a technique for visualizing emotional and relationship dynamics on a symmetrical game board defined by two axes: arousal level and emotional closeness. After providing a theoretical foundation rooted in attachment theory, the article explores practical applications of this technique within the educational context, including discussions with students and parents, self-reflection for teachers, and uses in psychoeducation. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 12.09.2025 |
Citation | Steinke, Lothar; Tschopp, Cécile; Langnickel, Robert: Emotions- und Beziehungsfokus im Schulalltag. Das Bindungsbrett als Instrument für Gesprächsführung, Reflexion und Psychoedukation - In: Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 198-209 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339697 - DOI: 10.25656/01:33969; 10.35468/6178-13 |