search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Strukturelle Kooperation in der Zusammenarbeit zwischen Förderschule und Jugendhilfe – eine Konzeptanalyse im Kontext intensivpädagogischer Förderung
Parallel titleStructural cooperation in the collaboration between special schools and youth welfare services - a concept analysis in the context of intensive educational support
Authors
SourceEmotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 210-220 ZDB
Document  (1.313 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN978-3-7815-6178-6; 978-3-7815-2717-1; 9783781561786; 9783781527171
ISSN2629-0170; 2941-1998; 26290170; 29411998
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Für die bestmögliche Unterstützung intensivpädagogisch geförderter Kinder und Jugendlicher ist eine effektive Zusammenarbeit zwischen Förderschule und Jugendhilfe unabdingbar. Dabei wird die multiprofessionelle Kooperation maßgeblich durch übergeordnete Strukturen und Konzepte gestaltet, die den Rahmen für die Zusammenarbeit von Lehr- und pädagogischen Fachkräften bestimmen. Zur Erfassung dieser Strukturen wurden Interviews mit Schul- und Bereichsleitungen (N = 9) geführt. Die Ergebnisse der Konzeptanalyse bieten detaillierte Einblicke in strukturelle Abläufe, Kommunikationsstrukturen, die Konstitution und Weiterentwicklung von Kooperationsorganisationen sowie deren Umsetzungs- und Implementationsstrategien. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Effective cooperation between special schools and youth welfare facilities is essential for providing the best possible support to children and adolescents receiving intensive educational support. Multi-professional cooperation is largely shaped by overarching structures and concepts that determine the framework for cooperation between teaching staff and educational professionals. To capture these structures, interviews were conducted with school principals and youth welfare department heads (N = 9). The results of the concept analysis offer detailed insights into structural processes, communication frameworks, the formation and development of cooperative organizations, as well as their implementation strategies. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication12.09.2025
CitationMüller, Paul Martin; Hennemann, Thomas; Leidig, Tatjana: Strukturelle Kooperation in der Zusammenarbeit zwischen Förderschule und Jugendhilfe – eine Konzeptanalyse im Kontext intensivpädagogischer Förderung - In: Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 210-220 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339709 - DOI: 10.25656/01:33970; 10.35468/6178-14
export files

share content at social platforms