details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-341319
DOI: 10.25656/01:34131
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-341319
DOI: 10.25656/01:34131
| Title |
Wirtschaftsunterricht gestalten |
|---|---|
| Author |
Wilbers, Karl |
| Source | Berlin : epubli 2025, 735 S. |
| Edition | 7. Auflage |
| Document | full text (23.710 KB) |
| License of the document |
|
| Keywords (German) | Didaktik; Berufsbildung; Wirtschaftspädagogik; Berufspädagogik; Lernfeld; Kompetenzorientierung; Künstliche Intelligenz; Digitale Medien; Unterrichtsplanung; Unterrichtsgestaltung; Analyse; Rahmenbedingung; Curriculum; Methode; Lehrbuch; Master-Studiengang; Berufsschule; Schüler; Selbst gesteuertes Lernen; Lernsituation; Didaktisches Modell; Fachkompetenz; Kompetenz; Lernausgangslage; Lernziel; Unterrichtsmethode; Medieneinsatz; Präsentation; Lebenswelt; Bedarf; Entwicklungsstand; Kooperatives Lernen; Simulation; Lehren; Lernen; Prüfung; Schulklasse; Unterricht; Klassenführung |
| sub-discipline | Vocational Education and Training Teaching Didactics |
| Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
| ISBN | 978-3-565054-55-8; 9783565054558 |
| Language | German |
| Year of creation | 2025 |
| review status | Publishing House Lectorship |
| Abstract (German): | Die Gestaltung des Unterrichts an beruflichen Schulen wird in diesem Lehrbuch anhand eines didaktischen Modells systematisch reflektiert. In insgesamt 24 Lerneinheiten werden die curriculare Analyse (Festlegung von Kompetenzerwartungen), die methodisch-mediale Analyse (Gestaltung von Methoden und Medien) sowie die Bedingungsanalyse (Rahmenbedingungen des Lehrens und Lernens) erläutert. Das Buch und ergänzende digitale Materialien – darunter Apps und Tools – stehen als frei zugängliche Open-Educational-Resources (OER) auf der begleitenden Website kostenlos zur Verfügung. (Autor) |
| Abstract (English): | This textbook reflects on the design of teaching in vocational schools through a structured didactic model. Across 24 learning units, it explores curriculum analysis (defining competence expectations), methodological and media analysis (designing methods and learning media), and contextual analysis (examining teaching and learning conditions). The book and additional digital resources – including apps and tools – are available as freely accessible Open Educational Resources (OER) on the accompanying website. (Author) |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
| Date of publication | 17.10.2025 |
| Citation | Wilbers, Karl: Wirtschaftsunterricht gestalten. Berlin : epubli 2025, 735 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-341319 - DOI: 10.25656/01:34131 |