details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236451
DOI: 10.25656/01:23645; 10.3224/hibifo.v8i4.01
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236451
DOI: 10.25656/01:23645; 10.3224/hibifo.v8i4.01
Original Title |
Das Kohärenzgefühl als Einflussfaktor bei der Förderung professioneller Kompetenz von Lehrpersonen im Studium |
---|---|
Parallel title | The sense of coherence as an influencing factor in the promotion of professional competence of teachers during their studies |
Author | Hellweg, Joanna |
Source | Haushalt in Bildung & Forschung 8 (2019) 4, S. 3-17 |
Document | full text (1.010 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Professionalisierung; Kohärenz; Kompetenz; Lehrerausbildung; Lehramtsstudent; Wahrnehmung; Bewältigung; Belastung; Leistungsanforderung; Korrelation; Hochschule; Mixed-Methods-Design; Fragebogenerhebung; Interview; Quantitative Forschung; Qualitative Forschung; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2193-8806; 2196-1662; 21938806; 21961662 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Ergebnisse der Längsschnittstudie zum Kohärenzgefühl als Prädiktor für die Wahrnehmung von Lern- und Leistungsanforderungen sowie Mobilisierung sozialer Unterstützung bei deren Bewältigung im Studium zeigen, dass persönliche Dispositionen und Ressourcen der Studierenden eine wichtige Rolle bei der Förderung professioneller Kompetenz angehender Lehrpersonen im Studium spielen und hochschulintern berücksichtigt werden sollen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The results of the longitudinal study on the sense of coherence as a predictor for the perception of learning and performance requirements as well as the mobilization of social support in coping with them during studies show that students’ dispositions and resources play an important role in promoting the professional competence of prospective teachers during their studies and should be taken into account within the university. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Haushalt in Bildung & Forschung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 18.11.2021 |
Citation | Hellweg, Joanna: Das Kohärenzgefühl als Einflussfaktor bei der Förderung professioneller Kompetenz von Lehrpersonen im Studium - In: Haushalt in Bildung & Forschung 8 (2019) 4, S. 3-17 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236451 - DOI: 10.25656/01:23645; 10.3224/hibifo.v8i4.01 |