details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339686
DOI: 10.25656/01:33968; 10.35468/6178-12
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339686
DOI: 10.25656/01:33968; 10.35468/6178-12
Original Title |
"Da weiß man nicht, wo hört DaZ auf und wo fängt Sonderpädagogik an?!". Migrationsbedingte Mehrsprachigkeit im Spannungsfeld (post-)sonderpädagogischer Diskurse. Ein Plädoyer für eine Stärkung disziplinübergreifender Forschung im Förderschwerpunkt ESE |
---|---|
Parallel title | "One does not really know where German as a second language ends and special needs education begins". Migration-induced multilingualism in special needs education discourses. Advocating for enhanced interdisciplinary research in the field of emotional and social development |
Author |
Niehaus, Kevin ![]() ![]() |
Source | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 186-195 ![]() |
Document | full text (989 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sprachbildung; Mehrsprachigkeit; Inklusion; Lehrer; Professionalisierung; Interdisziplinäre Forschung; Deutsch als Zweitsprache; Sonderpädagogik; Förderschwerpunkt; Affektive Entwicklung; Soziale Entwicklung; Migration |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-6178-6; 978-3-7815-2717-1; 9783781561786; 9783781527171 |
ISSN | 2629-0170; 2941-1998; 26290170; 29411998 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Aktuelle Diskurse um das Zusammenspiel von Sprachbildung, Mehrsprachigkeit und Inklusion erfolgen trotz disziplinübergreifender Bedeutung zum größten Teil im Rahmen singulärer Fachperspektiven. Dies scheint umso verwunderlicher, lassen sich für die damit unmittelbar in Verbindungen stehenden Fachperspektiven ähnlich gelagerte Herausforderungen ausmachen. Der Beitrag plädiert für eine Stärkung disziplinübergreifender Forschung zwischen den Fachperspektiven DaZ und der Sonderpädagogik im Förderschwerpunkt ESE. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Current discourses on the interplay of language education, multilingualism and inclusion are despite their interdisciplinary significance predominantly conducted within singular disciplinary perspectives. This is particularly surprising given the similar challenges identified across these interrelated disciplinary perspectives. The article advocates for interdisciplinary research between the perspectives of German as a Second Language in the field of Multilingualism and Special Needs Education focusing on emotional and social development. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 12.09.2025 |
Citation | Niehaus, Kevin: "Da weiß man nicht, wo hört DaZ auf und wo fängt Sonderpädagogik an?!". Migrationsbedingte Mehrsprachigkeit im Spannungsfeld (post-)sonderpädagogischer Diskurse. Ein Plädoyer für eine Stärkung disziplinübergreifender Forschung im Förderschwerpunkt ESE - In: Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 7 (2025) 7, S. 186-195 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-339686 - DOI: 10.25656/01:33968; 10.35468/6178-12 |