details
Original Title |
Informelles Lernen. Bedingungen des Lernens mit Fernsehen |
---|---|
Parallel title | Informal learning. Conditions of learning with television |
Authors |
Strittmatter, Peter ![]() ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 3, S. 3-26 ![]() |
Document | full text (1.002 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Fernsehen; Medienpädagogik; Lernen; Lernprozess; Audiovisuelles Medium; Film; Vorwissen; Rezeption; Informelle Bildung; Experiment; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1988 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der vorliegenden Arbeit werden drei Experimente aus dem Bereich der Fernsehforschung berichtet. In den beiden ersten Studien werden die Auswirkungen unterschiedlicher Settingbedingungen (intentional vs inzidentell) auf die Rezeption eines Wissenschaftsmagazins untersucht. Ein Haupteffekt der Settingvariable konnte nicht nachgewiesen werden. In Experiment 3 wird die Relevanz des Vorwissens für die Rezeption von Fernsehsendungen thematisiert. Neben methodologischen Fragestellungen zur Inhaltsanalyse und Wissensdiagnose werden erste empirische Ergebnisse berichtet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper reports three experiments concerned with TV-research. Experiment 1 and 2 examine the relations between different settings (intentional vs incidental) and learning with films. There exists no main effectfor setting. Experiment 3 is concerned with the interaction of knowledge and processing the content of science magazines. Empirical results are reported and methodological problemes of analyzing TV-contents and diagnosing knowledge are discussed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1988 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 30.06.2025 |
Citation | Strittmatter, Peter; Dörr, Günter; Kirsch, Beate; Riemann, Ralf: Informelles Lernen. Bedingungen des Lernens mit Fernsehen - In: Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 3, S. 3-26 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296262 - DOI: 10.25656/01:29626 |