search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Informelles Lernen. Bedingungen des Lernens mit Fernsehen
Parallel titleInformal learning. Conditions of learning with television
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 16 (1988) 3, S. 3-26 ZDB
Document  (1.002 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der vorliegenden Arbeit werden drei Experimente aus dem Bereich der Fernsehforschung berichtet. In den beiden ersten Studien werden die Auswirkungen unterschiedlicher Settingbedingungen (intentional vs inzidentell) auf die Rezeption eines Wissenschaftsmagazins untersucht. Ein Haupteffekt der Settingvariable konnte nicht nachgewiesen werden. In Experiment 3 wird die Relevanz des Vorwissens für die Rezeption von Fernsehsendungen thematisiert. Neben methodologischen Fragestellungen zur Inhaltsanalyse und Wissensdiagnose werden erste empirische Ergebnisse berichtet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This paper reports three experiments concerned with TV-research. Experiment 1 and 2 examine the relations between different settings (intentional vs incidental) and learning with films. There exists no main effectfor setting. Experiment 3 is concerned with the interaction of knowledge and processing the content of science magazines. Empirical results are reported and methodological problemes of analyzing TV-contents and diagnosing knowledge are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.06.2025
CitationStrittmatter, Peter; Dörr, Günter; Kirsch, Beate; Riemann, Ralf: Informelles Lernen. Bedingungen des Lernens mit Fernsehen - In: Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 3, S. 3-26 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296262 - DOI: 10.25656/01:29626
export files

share content at social platforms