details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300384
DOI: 10.25656/01:30038; 10.35468/6103-04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300384
DOI: 10.25656/01:30038; 10.35468/6103-04
Original Title |
Partizipative Forschung mit dem Design-Based Research Ansatz. Gemeinsame Entwicklung eines Konzepts von Organisationsformen im sonderpädagogischen Schwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung |
---|---|
Parallel title | Participatory research with the design-based research approach. Joint development of a concept of organizational forms in special education with a focus on emotional and social development |
Authors |
Platte, Anett ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 6 (2024) 6, S. 56-71 ![]() |
Document | full text (1.415 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Affektive Entwicklung; Soziale Entwicklung; Förderschwerpunkt; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Inklusion; Partizipation; Forschung; Unterrichtsgestaltung; Konzeptentwicklung; Lernorganisation; Methodik |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-6103-8; 978-3-7815-2648-8; 9783781561038; 9783781526488 |
ISSN | 2629-0170; 2941-1998; 26290170; 29411998 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In diesem Beitrag wird die innovative Methodik des DBR-Ansatzes theoretisch vorgestellt. Es wird exemplarisch anhand der Konzeptentwicklung im Projekt L-Of-esE (Organisationsformen schulischen Lernens im sonderpädagogischen Schwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung) gezeigt und diskutiert, welche Chancen, Herausforderungen und Limitationen sich für die Anwendung in der Forschung im sonderpädagogischen Schwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung ergeben. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In this article, the innovative methodology of the Design-Based Research approach is presented theoretically. Using the concept development in the L-Of-esE project (Organizational Structures of Learning for Special Needs Students with Social-Emotional and Behavioral Difficulties) as an example, the opportunities, challenges and limitations for the application in research in special education with a focus on emotional and social development are presented and discussed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 06.06.2024 |
Citation | Platte, Anett; Enderle, Chiara; Melzer, Conny: Partizipative Forschung mit dem Design-Based Research Ansatz. Gemeinsame Entwicklung eines Konzepts von Organisationsformen im sonderpädagogischen Schwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung - In: Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen : ESE 6 (2024) 6, S. 56-71 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300384 - DOI: 10.25656/01:30038; 10.35468/6103-04 |