search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lerntypen? Ein pädagogisches Konstrukt auf dem Prüfstand
Parallel titleTypes of learning? A pedagogical concept on the test-bench
Author
SourceDie Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 186-198 ZDB
Document  (8.615 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Optisch, haptisch, auditiv - diese Lerntypen sind bei Lehrerinnen und Lehrern sehr populär. Wer die unterschiedlichen "Wahrnehmungskanäle" berücksichtigt, fördere die (individuelle) Lernleistung und unterstütze eine Alternative zu "kognitiv dominiertem" Lernen. Aber wenn man diese und ähnliche Vorstellungen genauer analysiert, kommen Zweifel an der logischen Konsistenz und der wissenschaftlichen Begründbarkeit auf. Zudem stellt sich die Frage, ob schulisches Lernen sich im Abspeichern und Reproduzieren von Stoff erschöpfen soll. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Visual, haptical, auditive - these types of learing are very popular among teachers: Whoever pays attention to the different channels of sense-perception, enhances individual achievement and supports alternatives to cognitive learning. However, when these and similar concepts are analyzed more closely, the logical consistency and the soundness of scientific reasoning becomes dubitable. In addition the question has to be raised whether learning aims should be limited to storing and reproducing subject matter. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.11.2023
CitationLooß, Maike: Lerntypen? Ein pädagogisches Konstrukt auf dem Prüfstand - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 186-198 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275500 - DOI: 10.25656/01:27550
export files

share content at social platforms