details
Original Title |
Lerntypen? Ein pädagogisches Konstrukt auf dem Prüfstand |
---|---|
Parallel title | Types of learning? A pedagogical concept on the test-bench |
Author |
Looß, Maike ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 186-198 ![]() |
Document | full text (8.615 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kognitionspsychologie; Kognitive Entwicklung; Lernpsychologie; Verstehen; Schulleistung; Lernbedingungen; Lernen; Lernen lernen; Lernprozess; Lerntheorie; Handlungsorientierung; Differenzierung; Ganzheitsmethode; Typologie; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2001 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Optisch, haptisch, auditiv - diese Lerntypen sind bei Lehrerinnen und Lehrern sehr populär. Wer die unterschiedlichen "Wahrnehmungskanäle" berücksichtigt, fördere die (individuelle) Lernleistung und unterstütze eine Alternative zu "kognitiv dominiertem" Lernen. Aber wenn man diese und ähnliche Vorstellungen genauer analysiert, kommen Zweifel an der logischen Konsistenz und der wissenschaftlichen Begründbarkeit auf. Zudem stellt sich die Frage, ob schulisches Lernen sich im Abspeichern und Reproduzieren von Stoff erschöpfen soll. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Visual, haptical, auditive - these types of learing are very popular among teachers: Whoever pays attention to the different channels of sense-perception, enhances individual achievement and supports alternatives to cognitive learning. However, when these and similar concepts are analyzed more closely, the logical consistency and the soundness of scientific reasoning becomes dubitable. In addition the question has to be raised whether learning aims should be limited to storing and reproducing subject matter. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2001 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.11.2023 |
Citation | Looß, Maike: Lerntypen? Ein pädagogisches Konstrukt auf dem Prüfstand - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 186-198 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275500 - DOI: 10.25656/01:27550 |