search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Effective practices for literacy teaching. Analytical report
Authors
Creators (corporate)European Commission; European Expert Network on Economics of Education (EENEE); NESET
SourceLuxembourg : Publications Office of the European Union 2025, 147 S. - (EENEE-NESET report)
is version of:Erfolgreiche Praktiken im Lese- und Schreibunterricht. Zusammenfassung
Document  (1.931 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
ISBN978-92-68-19553-6; 978-92-68-19554-3; 9789268195536; 9789268195543
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):The report, prompted by declining PISA 2022 reading scores across Europe, reviews over 600 studies on effective literacy teaching approaches. It identifies evidence-based practices for policymakers, teachers, parents, and others involved in literacy development. Covering all education levels, it addresses gender perspectives and the needs of vulnerable and special needs groups. Key findings emphasize teaching comprehension skills beyond basic reading, such as inference-making and evaluating information's relevance and trustworthiness. It also highlights the importance of motivation, metacognition, world knowledge, and digital literacy, including critical online evaluation. The authors propose 20 research-based recommendations for policies to improve literacy outcomes across the EU. (Author)
Abstract (German):Vor dem Hintergrund der PISA-Ergebnisse 2022, die einen Leistungsrückgang bei den grundlegenden Lesefähigkeiten in ganz Europa zeigten, präsentiert dieser Bericht eine detaillierte Literaturübersicht über die neuesten europäischen und internationalen Forschungsergebnisse zu wirksamen Ansätzen für den Leseunterricht. Er hebt Praktiken hervor, die ordnungsgemäß evaluiert wurden und deren Wirkung nachgewiesen ist. Der Bericht richtet sich in erster Linie an politische Entscheidungsträger, ist aber auch für Lehrkräfte, Eltern und alle, die zur Entwicklung der Lese- und Schreibfähigkeit von Kindern beitragen, von Bedeutung. Er analysiert über 600 Studien zu wirksamen (pädagogischen und inhaltsspezifischen) Lehrmethoden, Unterstützungsprogrammen und Strategien zur Förderung der Lese- und Schreibfähigkeit aller Kinder in der EU. Aufbauend auf diesen Erkenntnissen werden 20 forschungsgestützte Empfehlungen für die Politik vorgelegt. (Autorin)
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication09.04.2025
CitationHarrison, Colin; Brooks, Greg; Pearson, P. David; Sulkunen, Sari; Valtin, Renate; European Commission; European Expert Network on Economics of Education (EENEE); NESET: Effective practices for literacy teaching. Analytical report. Luxembourg : Publications Office of the European Union 2025, 147 S. - (EENEE-NESET report) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-329359 - DOI: 10.25656/01:32935; 10.2766/485436; 10.2766/842446
export files

share content at social platforms